Istraživanje koje je sveučilišna magistra sestrinstva Jelena Međaković provela u okviru diplomskog rada obranjenog na Hrvatskom katoličkom sveučilištu objavljeno je u znanstvenom časopisu BMC Pediatrics (čimbenik odjeka: 2,4). Cilj istraživanje bio je analizirati percepciju o podršci, izazovima i potrebama među roditeljima/skrbnicima djece s teškoćama u razvoju u Hrvatskoj, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji.

Provedeno je presječno istraživanje u ožujku-travnju 2023. u okviru europskog projekta Erasmus+ SynergyEd. Ispitanici su bili roditelji i skrbnici djece s teškoćama u razvoju u Hrvatskoj, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji. Podaci o percepciji o podršci, izazovima i potrebama prikupljeni su anketom provedenom putem interneta.

U istraživanju je sudjelovalo 954 ispitanika; 543 (57%) bilo je iz Hrvatske, 205 (21%) iz Sjeverne Makedonije i 206 (22%) iz Srbije. Najčešća dijagnoza djece ispitanika bila je poremećaj iz autističnog spektra. Najčešće prve brige ispitanika bili su problemi djeteta s finom motorikom poput korištenja škara ili crtanja bojicama. Dijete je najčešće prvu dijagnozu dobilo u prosjeku od 2 godine, a dijagnosticirao ju je tim stručnjaka. Većina djece pohađala je predškolske ustanove i javne škole. Četrnaest posto djece s teškoćama u razvoju bilo je na posebnoj dijeti; najčešće (60%) na bezglutenskoj dijeti. Djeca s teškoćama u razvoju najčešće su dobivala dodatnu potporu države/grada/županije. Većina ispitanika izjasnila se da ne sudjeluje u udruzi/organizaciji za potporu obitelji. Kao izvor informacija o stanju djeteta ispitanici su najčešće koristili stručnjake koji rade s djetetom, a zatim internet. Većina ispitanika navela je da su u posljednjih 12 mjeseci imali poteškoća s dostupnošću usluga u svom području ili problema s dobivanjem termina. Najveći problem u dobivanju podrške bio je osigurati zaštitu osnovnih prava djeteta. Ispitanici su naveli da je osiguranje većih prava za djecu s teškoćama u razvoju najveća potreba za njihove obitelji.

Zaključno, roditelji/skrbnici djece s teškoćama u razvoju u Hrvatskoj, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji suočavali su se s višestrukim izazovima, no većina ih je bila zadovoljna uslugama koje su pružene njihovom djetetu. Buduća nastojanja da se razviju politike i usluge povezane s djecom s teškoćama u razvoju trebaju uzeti u obzir mišljenja njihovih roditelja/skrbnika i razlike u pristupu uslugama.

Naziv objavljenog članka je: Perceptions on support, challenges and needs among parents and caregivers of children with developmental disabilities in Croatia, North Macedonia and Serbia: a cross-sectional study.

Poveznica na članak u časopisu objavljen u otvorenom pristupu na poveznici

Jelena Međaković diplomirala je u akademskoj godini 2023./2024. na Sveučilišnom odjelu za sestrinstvo Hrvatskog katoličkog sveučilišta. Mentorica diplomskog rada bila je prof. dr. sc. Livia Puljak, redovita profesorica u trajnom izboru Hrvatskog katoličkog sveučilišta.

 

Referencija na članak:

Međaković J, Čivljak A, Zorčec T, Vučić V, Ristić-Medić D, Veselinović A, Čivljak M, Puljak L. Perceptions on support, challenges and needs among parents and caregivers of children with developmental disabilities in Croatia, North Macedonia and Serbia: a cross-sectional study. BMC Pediatr. 2024 May 3;24(1):297. doi: 10.1186/s12887-024-04770-7. PMID: 38702636; PMCID: PMC11067112.

Hrvatsko katoličko sveučilište