|
Detaljni izvedbeni plan
|
Akademska godina |
2023. / 2024. |
Semestar |
Ljetni |
Studij:
Sveučilišni diplomski studij komunikologije |
Godina studija:
Sveučilišni diplomski studij komunikologije: 1., 2.;
|
Usmjerenje |
Znanstveno istraživanje medija i odnosi s javnošću, Interkulturalna komunikacija i novinarstvo |
I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU |
Naziv predmeta |
Hrvatski znakovni jezik (HZJ) i kultura Gluhih |
Kratica predmeta |
IZBD247 |
Šifra predmeta |
250587 |
Status predmeta |
Izborni |
ECTS bodovi |
4 |
Preduvjeti za upis predmeta |
Nema |
Ukupno opterećenje predmeta |
Vrsta nastave |
Ukupno sati |
Predavanja |
30 |
Seminari |
15 |
Vježbe |
15 |
Mjesto i vrijeme održavanja nastave |
HKS – prema objavljenom rasporedu |
II. NASTAVNO OSOBLJE |
Nositelj predmeta |
Ime i prezime |
Marina Milković |
Akademski stupanj/naziv |
Doktorica znanosti |
Izbor |
Docent |
Kontakt e-mail |
|
Telefon |
+385 (1) |
Konzultacije |
Prema objavljenom rasporedu |
III. DETALJNI PODACI O PREDMETU |
Jezik na kojem se nastava održava |
Hrvatski |
Opis predmeta |
Cilj je ovog predmeta upoznati studente, teorijski i praktično, sa (hrvatskim) znakovnim jezikom i drugim oblicima manualne komunikacije osoba s oštećenjem sluha. Sadržaj i struktura predmeta imaju razviti osnovna znanja i komunikacijske vještine u prvom kontaktu s osobama s oštećenjem sluha. Vježbe iz ovog predmeta omogućuju razvijanje osnovnih vještine recepcije i ekspresije te usvajanje osnovnog rječnika i gramatike hrvatskog znakovnog jezika. Također, predmet daje osnovna znanja o zajednici i kulturi Gluhih.
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Objasniti odnos znaka i njegovog značenja.
Usporediti verbalne i neverbalne znakove u ljudskim društvima.
Opisati odnos između jezika i drugih znakovnih sustava.
Definirati i objasniti temeljna obilježja jezika i zajednice Gluhih.
Demonstrirati osnovne vizualne i vizuo-spacijalne vještine potrebne za receptivno i ekspresivno znanje HZJ.
Argumentirati manualne oblike komunikacije.
Razlikovati i argumentirati sustav facijalne gramatike od izražavanja emocija i neverbalne komunikacije.
Razlikovati i demonstrirati različite vrste rečenica (izjavne, upitne, negacijske).
Primijeniti odgovarajući vokabular, gramatička pravila i pravila ponašanja u komunikaciji i interakciji s osobama s oštećenjem sluha na osnovnoj razini.
Razviti temelje za daljnje učenje HZJ i kulture Gluhih.
|
Literatura |
Obvezna |
Bradarić-Jončić, S.(2000): Manualni oblici komunikacije osoba oštećena sluha. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 35, 2.
Emmorey, K. (2002): Language, Cognition and the Brain. Insights from Sign Language Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Mathur, G. & D.J. Napoli (2011): Deaf around the World. The Impact of Language. Oxford University Press, Inc.
Mohr Nemčić, R. i Bradarić-Jončić, S. (2016): Relacije kulturnog identiteta i nekih demografskih obilježja gluhih i nagluhih osoba. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 52, 1, 63-77.
Mohr Nemčić, R. i Bradarić-Jončić, S. (2016): Relacije kulturnog identiteta i samopoštovanja, zadovoljstva životom te psihičkog zdravlja gluhih i nagluhih osoba. Govor, 1.
Radovančić, B. (2004): Crtice za povijest hrvatske surdologije. ERF, Zagreb.
|
Dopunska |
Fromkin, V., Rodman, R. & N. Hyams (2013): An Introduction to Language. Wadsworth, Cengage Learning
Marshark, M. (2003): Oxford handbook of deaf studies and deaf education.
Moore, M.S. & L. Levitan (2003): For Hearing People Only. Deaf Life Press, Rochester, New York
Morris, Ch. (1975): Osnove teorije o znacima, BIGZ, Beograd.
Nöth, W. (2004): Priručnik semiotike, Ceres, Zagreb.
Parasnis, I. (2004): Diversity and Identity: Implications for Deaf Education. U: Bradarić-Jončić, S. i V. Ivasović (ur.): Sign language, deaf culture and bilingual education. Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb.
Pfau, R., Steinbach, M. & B. Woll (2012): Sign language. An international handbook (HSK – Handbooks of linguistics and communication science), Berlin: Mouton de Gruyter.
Sandler, W. & D. Lillo-Martin (2006): Sign Languages and Linguistic Universals. Cambridge: Cambridge University Press.
|
Način ispitivanja i ocjenjivanja |
Polaže seDa |
Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe |
Ulazi u prosjekDa |
Preduvjeti za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita |
- Redovito pohađanje nastave– prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
- Uredno izvršene seminarske obveze i samostalni zadaci u vježbama
- Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti– ostvareno kumulativno.
|
Način polaganja ispita |
- Nastavne aktivnosti
- Kolokvij
- Seminarski rad
- Završni pisani ispit
|
Način ocjenjivanja |
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada: nedovoljan (1) – 0-49%; dovoljan (2) – 50-64,9 %; dobar (3) – 65-79,9 %; vrlo dobar (4) – 80-89,9 %; izvrstan (5) – 90-100 %
Način stjecanja ocjene: a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene: 1) Prisutnost i aktivnosti na nastavi max. 10 %; 2) Seminarsko izlaganje i predani seminarski rad – max. 20 %; 3) Prezentacija samostalnog zadatka – max. 20%; b) kolokvij – max. 20 %; c) Završni ispit – pisani ispit – max. 30 % (za prolaz je nužno točno odgovoriti na 50 % postavljenih pitanja).
|
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova |
VRSTA AKTIVNOSTI |
ECTS bodovi - koeficijent opterećenja studenata |
UDIO OCJENE (%) |
Pohađanje nastave |
0.3 |
0 |
Seminarsko izlaganje |
1 |
25 |
Auditorne vježbe |
0.7 |
20 |
Kolokvij-međuispit |
1 |
25 |
Ukupno tijekom nastave |
3 |
70 |
Završni ispit |
1 |
30 |
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) |
4 |
100 |
|
Datumi kolokvija |
|
Datumi ispitnih rokova |
Prema objavljenom rasporedu |
IV. TJEDNI PLAN NASTAVE |
Predavanja |
Tjedan |
Tema |
1. |
Uvodno predavanje |
2. |
Temeljni pojmovi |
3. |
Znakovi i znakovni sustavi |
4. |
Odnos jezika i drugih znakovnih sustava |
5. |
Povijest i zemljopis znakovnog jezika |
6. |
Povijest znakovnog jezika u Hrvatskoj |
7. |
Zajednica i kultura Gluhih; |
8. |
Kolokvij |
9. |
Osnove gramatike hrvatskog znakovnog jezika; |
10. |
Osnove gramatike hrvatskog znakovnog jezika; |
11. |
Znakovni jezik: razmjena osobnih i međuljudskih informacija |
12. |
Znakovni jezik: okolina i stanovanje |
13. |
Znakovni jezik: ljudi i odnosi među njima; |
14. |
Znakovni jezik: vrijeme i svakodnevne aktivnosti; |
15. |
Znakovni jezik: život i zdravlje |
Seminari |
Tjedan |
Tema |
1. |
Uvodni seminar - Podjela seminarskih tema i upoznavanje sa sadržajem i ciljem seminarske nastave. |
2. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
3. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
4. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
5. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
6. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
7. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
8. |
Kolokvij |
9. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
10. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
11. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
12. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
13. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
14. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
15. |
Diskusija o odabranim tekstovima/studentskom seminaru i temi predavanja. |
Vježbe |
Tjedan |
Tema |
1. |
Uvod u predmet. |
2. |
Vježbe: Uvod u znakove i znakovne sustave. |
3. |
Vježbe: Uvod u znakove i znakovne sustave. |
4. |
Uvod u hrvatski znakovni jezik. |
5. |
Vježbe iz gramatike hrvatskog znakovnog jezika |
6. |
Vježbe iz gramatike hrvatskog znakovnog jezika |
7. |
Vježbe iz gramatike hrvatskog znakovnog jezika |
8. |
Kolokvij |
9. |
Razmjena osobnih i međuljudskih informacija. |
10. |
Razmjena osobnih i međuljudskih informacija. |
11. |
Okolina i stanovanje. |
12. |
Okolina i stanovanje. |
13. |
Ljudi i odnosi među njima. |
14. |
Vrijeme i svakodnevne aktivnosti. |
15. |
Život i zdravlje. |