Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Zimski
Studij:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij povijesti (dvopredmetni), Preddiplomski sveučilišni studij sociologije (dvopredmetni)
Godina studija:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti: 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij povijesti (dvopredmetni): 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije (dvopredmetni): 3.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Starovjekovna povijest
Kratica predmeta 2POVP5-1 Šifra predmeta 201037
Status predmeta Obvezni ECTS bodovi 8
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 60
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Siniša Bilić Dujmušić
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail sinisa.bilic-dujmusic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 687
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Upoznavanje s počecima ljudskog razvoja i ranim stadijima kulture. Utemeljenje civilizacijskog razvoja na Bliskom istoku, te geneza ranih društava s državom. Upoznavanje s uvjetima i okolnostima koji karakteriziraju opće stupnjeve evolucije, posebno sjedilaštvo i neolitizacija, te nastanak složenih i stratificiranih društava i gradskog života. Na primjeru ranih povijesnih žarišta Bliskog istoka (u Aziji i u Egiptu) stječe se uvid u razvoj koji se zbiva neovisno i drugdje. Osobito se nastoji pokazati značaj bliskoistočnog razvitka za razvoj susjednih dijelova Sredozemlja (egejski prostor brončanog doba). Oblikovati valjanu predodžbu o tijeku grčke i rimske povijesti, značajkama antičkih društava i o njihovu civilizacijskom prinosu, o specifičnoj izvornoj građi i načinu rada na njoj, te o razvitku historiografije u klasičnoj starini. Uvod u poznavanje izvora za antičku povijest.

Sadržaj predmeta:

Prapovijest i problemi primitivnih društava. Razvoj ljudske vrste. Prapovijest i problemi primitivnih društava. Najstariji stupnjevi kulturnog razvitka i lovačko–sakupljačke zajednice. Geneza zemljoradničkih i stočarskih kultura. Pregled razvitka azijskih bliskoistočnih civilizacija. Pregled razvoja na području plodnog polumjeseca. Mezopotamija u 5. i 4. tisućljeću pr. Kr. – geneza stratificiranog društva, grada i države. Ranodinastičko i akadsko doba; III. dinastija Ura. Promjene na Bliskom istoku oko 2000. g. pr. Kr. Babilonija u 2. tisućljeću. Mala Azija i područja Sirije i Palestine u 2. tis. pr. Kr. Egipat. Egipat kao autonomno civilizacijsko žarište. Egipat do kraja Stare države. Srednja i Nova država. Društvena organizacija faraonskog Egipta. Egiptologija. Bliski istok između 1200. i 500. g. pr. Kr. Kontinuiteti (Egipat, Babilonija, Asirija) i promjene na prijelazu iz 2. u 1. tisućljeće (željezo, alfabet, karavanski promet na devama i novi značaj nomadizma). Novi narodi: Iranci na istoku, Aramejci, Feničani, Hebrejci na zapadu. Prikazavši prijelazno vrijeme do početka punog povijesnog doba, grčka povijest se izlaže u sklopu tradicionalne periodizacije: arhaika, klasično doba i helenizam. U žarištu pozornosti je polis kao temeljna politička i društvena zajednica. Počeci prve civilizacije na europskom tlu (3. tisućljeće pr. Kr.). Izvori za grčku povijest, posebno Ilijada. Geografski pregled. Najvažnija arheološka istraživanja. Minojska kultura. Mikenska kultura i mikensko društvo. Trojanski rat. Dolazak Dorana. Tamni period i nastanak polisa. Arhajsko doba. Kolonizacija Sredozemlja. Atena i razvoj demokracije. Atenski zakonodavci. Sparta. Drugi putovi političke evolucije u Grčkoj. Klasično doba. Perzijska opasnost. Uspon atenske demokracije i pomorskog saveza. Peloponeski rat i slom Atene. Kultura i svakodnevni život klasičnog doba. Važnija imena u umjetnosti. Stvaranje kanona antičke umjetnosti. Aleksandrova osvajanja. Raspad Aleksandrovog imperija i nastanak niza novih država. Obilježja helenističkog monarha. Država Seleukida. Ptolomeidska monarhija. Pergam pod Atalidima. Makedonija pod Antigonidima. Grčki savezi: Ahejski i Etolski. Uspon Rođana. Novi duhovni pokreti i filozofije. Umjetnost i znanost helenističkog vremena. Počeci Rima u sklopu italskog razvoja, s doprinosom grčke kolonizacije i Etruščana. U okviru prikaza rimske republike, središnja tematika je društvena povijest te razvitak institucija, napose prava, pri čemu se naglasak stavlja na uređenje i funkcioniranje republike. Nakon analitičkog prikaza postanka carstva, podrobnije se prikazuju novi aspekti društvenog razvoja, ponajprije u provincijama. Fenomen romanizacije pokazuje se kao skup procesa koji mijenjaju lik velikog dijela Europe, pri čemu se osobit naglasak stavlja na municipalizaciju, ulogu vojske te probleme gospodarstva (zemljoposjed i agrarni odnosi, uloga tržišta i jačanja “naturalne ekonomije”, uloga robova, oslobođenika i kolonata). Zaključni dio obuhvaća razdoblje kasne antike, u okviru kojega se obrađuju kristijanizacija, uspostava dominata, opadanje urbaniteta, te civilizacijski i državni rascjep na istočni i zapadni dio Carstva koji je u podlozi različitih smjerova razvoja u daljnjoj povijesti.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Usvojiti terminologiju starovjekovne povijesti 2. Imenovati procese razvoja starovjekovne povijesti 3. Primijenjivati metodologiju istraživanja stare povijesti 4. Uspoređivati antičku povijesti i njenu povezanost s drugim klasičnim studijima (povijest umjetnosti, arheologija, klasična filologija, filozofija, rimsko pravo) 5. Napisati strukturirani rad o povijesti ranih civilizacija 6. Pridržavati se etičkih načela u radu
Literatura
Obvezna

Alternativa 1:

Povijest, sv. 1–5., Piotello, 2007.; P. Lisičar, Grci i Rimljani, Zagreb, 1971.; A. B. Ranovič, Helenizam i njegova istorijska uloga, Sarajevo, 1962.; The Times atlas svjetske povijesti, Ljubljana– Zagreb, 1986.

Alternativa 2:

Velika ilustrirana povijest svijeta, sv. 1–6., Opatija, 1974–79.; V. Zamarovsky, Grčko čudo, Zagreb, 1978.; N. A. Maškin, Istorija starog Rima, Beograd, 1987. (i dr. izdanja); The Times atlas svjetske povijesti, Ljubljana–Zagreb, 1986.

Dopunska

H. J. Nissen, The Early History of the Ancient Near East 9.000–2.000 BC, Chicago, 1988.; S. N. Kramer, Historija počinje u Sumeru, Zagreb 1966.; L. Woolley, Počeci civilizacije, Historija čovječanstva, sv. 1, knj. 2, Zagreb 1966.; J. Hawkes, Prethistorija, Historija čovječanstva, sv. 1, knj. 1, Zagreb, 1966.; P. Montet, Egipat u doba Ramzesa, Zagreb 1979.; G. Contenau, Babilon i Asirija, Zagreb 1979.; E. Heršak, Drevne seobe, Zagreb 2005.; I. Uranić, Stari Egipat, Zagreb 2004.; Struve – Kalistov (ur.), Stara Grčka, Sarajevo 1962.; A. Chamoux, Grčka Civilizacija, Beograd 1967.; Velika ilustrirana povijest svijeta, sv. 4–7., Opatija 1974–79.; R. Flaceliere, Grčka u doba Perikla, Zagreb 1979.; P. Grimal, Rimska civilizacija, Beograd 1968.; J. Carcopino, Rim u razdoblju najvišeg uspona carstva, Zagreb 1981.; M. Pallottino, Etruščani, Zagreb 2008.; Biblijski atlas the Times, Ljubljana 1990.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;

Uredno izvršene seminarske obveze –predana i prihvaćena pisana verzija seminarskog rada.

Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarskim obvezama i na dva kolokvija.

Način polaganja ispita

usmeno

Način ocjenjivanja

a)      Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

1)      seminarske obveze – 10%

2)      1. kolokvij – 30% (pismeno)

3)      2. kolokvij – 30% (pismeno)

b)      Pismeni ispit (za one koji nisu zadovoljili na kolokviju)

c)       Završni ispit – 30% ocjene

usmeni ispit – za prolaz je nužno točno odgovoriti na 50% postavljenih pitanja

 

 dovoljan (2) – 50–59%

dobar (3) – 60–79%

vrlo dobar (4) – 80–89%

 izvrstan (5) – 90% i više

 

 

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 2.5 0
Seminarsko izlaganje 0.5 10
Kolokvij-međuispit 1.5 30
Kolokvij-međuispit 1.5 30
Ukupno tijekom nastave 6 70
Završni ispit 2 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 8 100
Datumi kolokvija 1. Nakon 8. tjedna nastave
2. Nakon 15. tjedna nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje (Arheološke metode datiranja)
2. Evolucija (Paleolitska ekonomija)
3. Neolitik (Nastanak grada i teokratske države)
4. Hamurabijev zakonik (Asirija)
5. Počeci i problemi egiptologije (Dinastija 0 i Stara država)
6. Egipatski urbanizam (Vjerska reforma Amenofisa IV.)
7. 26. dinastija (Zapadna obala kod Tebe)
8. Minojska civilizacija (Mikenska civilizacija)
9. Početak arhajskog perioda (Trojanski ciklus)
10. Razvoj atenske demokracije (Sparta)
11. Olimpijske igre (Helenizam)
12. Počeci Rima (Institucije rimske republike)
13. Status osoba u rimskom pravu (Rimska vojska)
14. Braća Grakho (Sukob optimata i populara)
15. Principat (Kriza Carstva i Dioklecijanove reforme)
Seminari
Tjedan Tema
1. Paleolitska umjetnost (Perzepolis)
2. Çatal Hüyük (Pizistratova tiranija)
3. Neolitizacija „Zelenog polumjeseca“ (Grčke kolonije na Crnom moru)
4. Behistunski natpis (Epaminonda)
5. Zoroastrizam (Grčka komedija)
6. Stela jastrebova (Filip II.)
7. Sumerski panteon (Otok Rodos u helenizmu)
8. Gilgameš (Servijanske reforme)
9. Karum Kaneš (Sukob staleža (patriciji i plebejci))
10. Solomonovo kraljevstvo (Rimski vjerski praznici)
11. Feničani (Katilinina zavjera)
12. Egipatska 4. dinastija (Antonije i Kleopatra)
13. Egipatsko pismo (Ara pacis)
14. Hatšepsut (Trajanovi ratovi)
15. Dolina kraljeva (Konstantin Veliki)