Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Ljetni
Studij:

Diplomski sveučilišni studij sestrinstva (izvanredni)
Godina studija:

Diplomski sveučilišni studij sestrinstva (izvanredni): 2.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Sestrinska struka u doba tehnološko-biomedicinskog poboljšanja čovjeka
Kratica predmeta IZBD-125 Šifra predmeta 195608
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Odilon-Gbènoukpo Singbo
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail odilon.singbo@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 623
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj: poznati studente sa suvremenim tehnološkim dostignućima u okvirima postuhumanizma i transhumanizma kao pokreta koji čeznu za poboljšanjem čovjeka pomoću kombinacije biomedicine i tehnologije; utvrditi posljedice (pozitivne i negativne) na čovjekovo zdravlje.

Sadržaj: U okviru predmeta studenti će se upoznati s utjecajem razvoja tehnologije s naglaskom na načinu na koji se danas odvija prožimanje same tehnike i biomedicinskih znanosti. O tom prožimanju će se promišljati iz perspektive brzine i učinkovitosti kod rješenja mnogih zdravstvenih problema. Dakako da će se istaknuti moguće opasnosti koje nosi takav razvoj s obzirom na poimanje samog čovjeka koji je ponekad stavljen u redukcionističke okvire i ideologije. Studenti će moći holistički razmišljati o zdravstvenoj njezi koja ne ide samo logikom učinkovitosti i funkcionalnosti po kojoj ljudski život ispadne nepoželjan i nedostojan pažnje i brige. Govorit će se o umreženju raznih tehnoloških grana (NBIC: Nanotehnologija, biotehnologija, informatika i kognitivne znanosti) u kontekstu čovjekova zdravlja s fokusom na načinu na koji ubrzaju medikalizaciju zdravlja. Bit će potrebno u sklopu predmeta napraviti povijesno-antropološki presjek od humanizma do posthumanizma preko transhumanizma kao novog filozofskog i društvenog pokreta koji cilja radikalnu promjenu poimanja zdravlja i čovjeka. Studenti će se stoga upoznati s mogućim novostima vezanim uz umjetnu inteligenciju u zdravstvu te novim dinamikama koje treba pratiti, kojih treba biti svjestan kako ne bi sestrinska profesija bila obescijenjena. Na kraju će se kroz predmet promišljati i o samoj smrti kao sastavnom dijelu života osobito u postmodernom vremenu kada ga se želi riješiti pomoću tehnologije, te o učiteljstvu Crkve s obzirom na cjelovito shvaćanje čovjeka, biomedicine i tehnologije. 

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Definirati osobu prema tradicionalnim filozofsko-teološkim postavkama. 2. Usporediti tradicionalno poimanje ljudske osobe prema filozofsko-teološkim postavkama s novom paradigmatskom promjenom u shvaćanju čovjeka, osobito u antropologiji transhumanizma. 3. Prikazati pozitivne pomake koje je donijelo prožimanje nanotehnologije, biotehnologije, kognitivne i informatičke znanosti na području kvalitete života. 4. Prepoznati promjenu u shvaćanju ljudskog tijela i bolesti zahvaljujući digitalizaciji biomedicine. 5. Interpretirati nauk crkvenog učiteljstva o pitanju odnosa prema tehnologiji i njezinim primjenama na raznim područjima, posebice u sestrinskoj praksi. 6. Utvrditi opasnost posthumanističke/transhumanističke ideje o mogućnosti čovjekove besmrtnosti pomoću kombinacije tehnologije i biomedicinskih znanosti.
Literatura
Obvezna

– Greguric, I., Kibernetička bića u doba znanstvenog humanizma. Prolegomena za kiborgoetiku, Hrvatsko filozofsko društvo, Zagreb, 2018.
– VULETIĆ, S. – FILAJDIĆ, Ž. – IVANČIČEVIĆ, M., Transhumanistička eugenika: protetička kiborgizacija ljudskog poboljšanja nanomediciskim zahvatima, u: STEINER, M. – ŠESTAK, I., (ur.), Aktualne moralne teme. Međunarodni znanstveni simpozij uz 90. obljetnicu života p. Ivana Fučeka S.J., Filozofsko-teološki institut družbe Isusove, Zagreb, 2016., 245-268.
– Matulić, T., Metamorfoze kulture. Teološko prepoznavanje znakova vremena u ozračju znanstveno-tehničke civilizacije., Glas Koncila, Zagreb, 2008.

Dopunska

– MARCEAU, J., (ur.) Quelle santé pour demain? Quand le numérique bouleverse la medecine, Gallimard, Paris, 2014.
– Mužić, J. (2015). Rat protiv čovjeka. Ideologije i prakse raščovječenja. Zagreb, Glas Koncila.
– Aramini, M. (2009). Uvod u Bioetiku. Zagreb, Kršćanska sadašnjost.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 60% nastave)
2. Uredno izvršene seminarske obaveze
3. Manja opterećenja aktivnom nastavom nadoknađuju se većim opterećenjem ostalim obvezama prema uputama nastavnika

Način polaganja ispita

Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz:
1. Nastavne aktivnosti: kritički prikaz
2. Završni ispit (pismeni)

Način ocjenjivanja

Kontinuiranim vrednovanjem studentskog rada dolazi se do
ukupne ocjene:
dovoljan (2) 50-64% bodova
dobar (3) 65-79% bodova
vrlo dobar (4) 80-89% bodova
izvrstan (5) 90% i više bodova

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Samostalni rad 0.1 0
Kritički prikaz 1.2 30
Ukupno tijekom nastave 2.1 30
Završni ispit 2.9 70
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Pojam i definicija ljudske osobe, promjene u shvaćanju u kontekstu zdravstvene njege
2. O konvergentnim tehnologijama (NBIC: Nanotehnologija, biotehnologija, informatičke i kognitivne znanosti) u kontekstu čovjekova zdravlja
3. Humanizam – Transhumanizam – Posthumanizam
4. Nova vladavina umjetne inteligencije u povezanosti s ljudskim tijelom
5. O vječnoj čežnji za poboljšanjem čovjeka: pitanje biomedicinsko-tehnološkog poboljšanja čovjeka kroz povijest
6. Ususret novoj vrsti ljudi: o sadašnjim i budućim kibernetičkim bićima
7. Učiteljstvo Crkve o odnosu čovjeka, biomedicine i tehnologije
8. O potrebi za cjelovitom ljudskom ekologijom
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.