Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Ljetni
Studij:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije
Godina studija:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije: 1., 2., 3.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Povijest konzervativizma: Hrvatska i Zapad (1789.-1989.)
Kratica predmeta IZBP-188 Šifra predmeta 223922
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Stipe Kljaić
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail stipe.kljaic@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj predmeta je upoznavanje studenata s konzervativnom misli u modernoj hrvatskoj i zapadnoj povijesti koje obuhvaća vrijeme od Francuske revolucije do pada Berlinskog zida (1789.-1989.). U uvodnim temama se razlaže o općim pojmovima i definiciji konzervativizma te njegovim odnosima prema drugim modernim ideologijama liberalizma, socijalizma i fašizma. Glavni sadržaj predmeta odnosi se na izlaganje različitih tradicija konzervativne misli u Britaniji, Americi i na europskom kontinentu s glavnim naglaskom na razvoj konzervativnih ideja u hrvatskoj povijesti 19. i 20. stoljeća. Opće karakteristike konzervativizma bez obzira na povijesni prostor i vrijeme te pojedine specifične nacionalne tradicije su slijedeće: vjerovanje da postoji trajni i objektivni moralni poredak koje sve jednako obvezuje; uvjerenje da društvo ima metafizičke, odnosno religijske izvore; poštovanje običaja, konvencija i kontinuiteta; vjerovanje u načelo tradicije, davanje prednosti onome što je provjereno i iskušano; načelo razboritosti; načelo raznolikosti da svijet nije tako jednostavno posložen kakvom ga razne moderne ideologije prikazuju u svojim simplificirajućim prikazima zbilje; nesavršenost ljudske prirode koja uči da se čovjek ne može učiniti savršenim kako su predmnijevali moderni pokreti nadahnuti prosvjetiteljskim idealima; vjerovanje da su sloboda i vlasništvo blisko povezani iz čega proizlazi zazor od egalitarizma i socijalizma; podupiranje slobodnog udruživanja kao vanjski izraz solidarnosti članova društva koja je čin slobode, a ne prisilne solidarnosti kakva se uobičajeno primjenjivala u kolektivističkim režimima 20. stoljeća; ograničavanje moći države i vladara i ljudskih strasti kao brana uspostavi totalitarne države; te na koncu težnja za pomirenjem između trajnosti i neminovnih promjena. Konzervativizam se posebno odlikuje kroz čitavu modernu povijest, kako devetnaestoljetna tako i njegova dvadesetostoljetna verzija, negativnim stavom prema revoluciji u općenitom smislu kao načinu rješavanja političkih i društvenih problema. Kao važan pravac u europskoj konzervativnoj tradiciji pojavilo se u drugoj polovici 20. stoljeća demokršćanstvo navlastito u Zapadnoj Europi koje je negativno promatralo snažno partikularistički orijentirani nacionalizam i revolucionarni socijalizam zagovarajući jače povezivanje europskih država i naroda na bazi zajedničkog kršćanskog naslijeđa čega je izraz nastanak Europske (ekonomske) zajednice preteče današnje Europske Unije. Pojedini elementi konzervativnih ideja u modernoj hrvatskoj povijesti su prisutni disperzirani u mnogobrojnim tekstovima i djelima različitih autora čiji izbor će biti predstavljen u obradi seminarskih tema, kao i u programima stranaka (npr. Narodna stranka, Hrvatska pučka stranka, Hrvatska seljačka stranka, Hrvatska demokratska zajednica) i pokreta hrvatske povijesti (npr. ilirski pokret, hrvatski katolički i seljački pokret) tijekom referentnog dvjestogodišnjega razdoblja, premda nikada nije postojao pokret ili stranka koji bi nosio konzervativno ime. U središte razmatranja kod hrvatskih nositelja konzervativne ideje nalaze kritičke rasprave o utjecajima liberalne Francuske i boljševičke Ruske revolucije koja je bila uzor kasnijoj Jugoslavenskoj revoluciji na hrvatsku modernu povijest. Obzirom na ove kritičke polemike protiv ovih velikih modernih revolucija koje su težile biti diskontinuitet u odnosu na prošlost za konzervativnu političku filozofiju je nasuprot toga od osobite važnosti politički i društveni kontinuitet. Radi toga je u središtu predmeta uzeto također i izlaganje o  srži hrvatskoga konzervativizma koja se sastojala od afirmacije državnopravne tradicije, nacionalne individualnosti i pripadnosti zapadnoj kršćanskoj civilizaciji. Seminarski dio predmeta bavi se sa istaknutim zastupnicima konzervativne misli iz pojedinih zapadnih tradicija s tim da je fokus postavljen na hrvatske autore koji su dijelili tradiciju konzervativnoga mišljenja.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima konzervativne tradicije misli u Hrvatskoj i na Zapadu tijekom modernog razdoblja, njihovim idejama i aktivnostima u povijesnom kontekstu. 2. Prepoznati temeljne procese koji su obilježili hrvatsku povijest navedenog razdoblja. 3. Prikazati hijerarhiju povijesnih čimbenika i kauzalnost povijesnih procesa u skladu s temom predmeta. 4. Napisati jasan i strukturiran pismeni rad na temelju stručne literature i izvora. 5. Održati jasno i strukturirano usmeno izlaganje. 6. Pridržavati se etičkih načela u radu.
Literatura
Obvezna

Robert Nisbet, Konzervativizam, Zagreb 2003.; Stipe Kljaić, Povijest kontrarevolucije: Hrvatska konzervativna misao (1789.-1989.), Zagreb (knjiga u tisku za 2021.).

Dopunska

Edmund Burke, Razmišljanja o francuskoj revoluciji, Zagreb 1993.; Anđelko Milardović, Konzervativizam i neokonzervativizam, Zagreb 1993.; Alexis de Tocqueville, Stari režim i revolucija, Zagreb 1994.; Alexis de Tocqueville, Demokracija u Americi, Zagreb 1995.; Irving Kristol, Neokonzervativizam: autobiografija jedne ideje, Zagreb 2004.; Russel Kirk, Politika razboritosti, Zagreb 2015.; Russell Kirk, Konzervativni duh: od Berka do Eliota, Beograd 2014.; Ronald Irving, Adenauer: Profiles in Power, New York, 2002.; Friedrich A. Hayek, Put u ropstvo, Zagreb 2000.; Albert O. Hirschmann, Retorika reakcije: izopačenost, jalovost, opasnost, Zagreb 1999.; Alan W. Palmer, Metternich: Counsillor of Europe, 1997.; Henry Kissinger, Obnovljeni svijet: Metternich, Castelreagh i problem mira, Zagreb 1976.; Franjo, Tuđman, Bespuća povijesne zbiljnosti, Zagreb 1989.; Bogdan Radica, Živjeti i nedoživjeti: uspomene hrvatskog intelektualaca kroz apokalipsu Jugoslaviju, knj. II., Munchen-Barcelona 1982.; Milivoj, Magdić, Liberalizam i socijalna problematika u Hrvatskoj, Zagreb 1940.; Đuro Arnold, Vjera, filozofija i umjetnost. Govori i članci, Zagreb 2007.; Josip Juraj, Strossmayer, Govori, (ur. Vladimir Rem), Vinkovci 1994.; Mihovil Pavlinović, Izabrani politički spisi, Zagreb 2000.; Vicko, Kapitanović, Fra Andrija Dorotić – politički spisi, Split-Makarska 1995.;  Roger Scruton, Korist pesimizma i opasnost lažne nade, Zagreb 2015.; Roger Scruton, The Meaning of Conservatism, London 1980.  

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija;
3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% bodova tijekom nastave i unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarskim obvezama i na dva kolokvija.

Način polaganja ispita

Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz:

1)        Nastavne aktivnosti  – seminarsko izlaganje; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni)

2)        Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

dovoljan (2): 50-64,9% 

dobar (3): 65-79,9-%

vrlo dobar (4): 80-89.9%

izvrstan (5): 90-100%

 

 Način stjecanja ocjene:

  1. a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

1) seminarske obveze – 10%

2) 1. kolokvij – 30%

3) 2. kolokvij – 30%

  1. b) Završni ispit – 30% ocjene

1) Usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 0.4 10
Kolokvij-međuispit 0.8 30
Kolokvij-međuispit 0.8 30
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 8. i 15. nastavni tjedan
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje – prikaz kolegija i tema
2. Pojam i definicija konzervativizma
3. Konzervativizam, socijalizam, fašizam i liberalizam: usporedbe, bliskosti i razlike
4. Pregled engleske američke konzervativne tradicije
5. Pregled konzervativne misli u Francuskoj i Njemačkoj
6. Pregled konzervativne misli u Srednjoj i Južnoj Europi
7. Kolokvij
8. Edmund Burke: otac angloameričkog konzervativizma
9. Andrija Dorotić: otac hrvatskoga konzervativizma
10. Konrad Adenauer: otac europskog demokršćanskog pokreta
11. Konzervativne ideje u Hrvatskoj između Francuske revolucije i revolucije 1848. godine
12. Konzervativne ideje u Hrvatskoj od revolucije 1848. do raspada Monarhije 1918. godine
13. Konzervativne ideje u Hrvatskoj u prvoj polovini 20. stoljeća
14. Kolokvij
15. Konzervativne ideje u Hrvatskoj od završetka Drugog svjetskog rata do pada Berlinskoga zida
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodni seminar. Podjela tema studentskih panela i terminski plan
2. Što je konzervativizam?
3. Edmund Burke
4. Russell Kirk
5. Alexis de Tocqueville
6. Klemens Von Metternich
7. Kolokvij
8. Andrija Dorotić
9. Mihovil Pavlinović
10. Josip J. Strossmayer
11. Đuro Arnold
12. Milivoj Magdić
13. Bogdan Radica
14. Kolokvij
15. Franjo Tuđman