Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Zimski
Studij:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij povijesti (dvopredmetni), Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije (dvopredmetni), Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije
Godina studija:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij povijesti (dvopredmetni): 2.;
Preddiplomski sveučilišni studij psihologije: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije (dvopredmetni): 2.;
Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije: 1., 2., 3.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Kritičko promišljanje o odnosu religije i ateizma
Kratica predmeta IZBP212 Šifra predmeta 236168
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Željko tanjić
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Redoviti profesor
Kontakt e-mail rektor@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 624
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Kristina Vujica
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje
Kontakt e-mail kristina.vujica@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Kritičko promišljanje o odnosu religije i ateizma je predmet koji uvodi u problematiku rasprava kroz povijest i danas koje se dotiču egzistencijalnih pitanja ključnih za razumijevanje svih, a osobito humanističkih disciplina. Ta rasprava i danas je aktualna, a sam predmet rasprave svoje korijene nalazi već u samim začetcima filozofskog i teološkog promišljanja, kao i pojedinim autorima. Kako bismo razumjeli društvene paradigme koje se temelje na ateističkom ili religijskom (vjerskom) svjetonazoru, važno je poznavati sam temelj na kojima one izrastaju i jednako tako otvarati za iskreni dijalog i uzajamnu potragu za istinom u duhu kritičkog promišljanja spram, kako religije (vjere), tako i ateizma.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Identificirati ključne autore i pitanja koja se tiču rasprava između religije (vjere) i ateizma. 2. Otkriti važnost kritičkog promišljanja, dijaloga i razumijevanja drugoga. 3. Protumačiti vlastiti stav o pitanjima vjere i ateizma.
Literatura
Obvezna
  1. Hans KÜNG, Postoji li Bog?, Ex Libris-Synopsis, Rijeka-Sarajevo, 2005., str: 297-303; 311-336; 403-413; 417-431; 440-461; 468-472; 490-515; 515-519; 531-538; 547-572; 602-612.
  2. André COMTE-SPONVILLE, Ni seks, ni smrt. Tri eseja o ljubavi i seksualnosti, AGM, Zagreb, 2016., 294-333.
  3. Fjodor Mihajlović Dostojevski, Braća Karamazovi, I (Veliki inkvizitor) 272-292.
Dopunska

Literatura po izboru studenata (u okviru 350 stranica):

  1. COMTE-SPONVILLE, André, Duh ateizma. Uvod u duhovnost bez Boga, TIM press, Zagreb, 2016.
  2. LUBAC, Henri de, Drama ateističkog humanizma, Ex libris-Synopsis, Rijeka-Sarajevo, 2009.
  3. Zoran Grozdanov i Nebojša Zelić (ur.), Vjera u dijalog, CeKaDe & Ex Libris, Rijeka, 2017.
  4. Tomáš Halík, Strpljenje s Bogom, Svjetlo riječi, Sarajevo, 2015.
  5. McGRATH, Alister – COLLICUT McGRATH, Joanna, Dawkinsonova iluzija, Teovizija, Zagreb, 2012.
  6. LENOIR, Frédéric, Bog, TIM press, Zagreb, 2013.
  7. HESCHEL, Abraham Joshua, Čovjek nije sam, Ex libris, Rijeka, 2010.
  8. Alister E. MCGRATH, Znanost i religija, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2015.
  9. WARD, Keith, Zašto gotovo sigurno ima Boga, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2010.
  10. POOLE, Michael, ‘Novi’ ateizam, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2014.
  11. McGRATH, Alister – COLLICUT McGRATH, Joanna, Dawkinsonova iluzija, Teovizija, Zagreb, 2012.
  12. John Gray, Sedam tipova ateizma, Tim press, Zagreb, 2020.
  13. Hans Küng ‘Postoji li Bog? (izabrani dio);
  14. COMTE-SPONVILLE, André, Spasiti duh, u: Concilium, 46 (2010.) 4, 37-47.
  15. COMTE-SPONVILLE, André, Grubijan, sofist i estet: „umjetnost u službi obmane“, u: Europski glasnik, 2 (1997.) 2, 389-425.
  16. BECKER, Patrick, U stupici svijesti?, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2015.
  17. BERDJAJEV, Nikolaj, Duh i realnost, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1985.
  18. COLLINS, Francis S., Božji jezik, Profil, Zagreb, 2008.
  19. DAVIES, Brian, Uvod u filozofiju religije, »Biblioteka Scopus«, Zagreb, 1998.
  20. LEWIS, Clive Staples, Kršćanstvo nije iluzija, Verbum, Split, 2009.
  21. LÜTZ, Manfred, Bog. Mala povijest najvećega, Verbum, Split, 2012.
  22. PIEPER, Josef, O vjeri, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2012.
  23. RATZINGER, Joseph, O vjeri, nadi i ljubavi, Verbum, Split, 2007.
  24. WARD, Keith, Bog, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb, 2004.
  25. FERRY, Luc – GAUCHET, Marcel, Religijsko nakon religije, u: Europski glasnik, 12 (2007.) XII, 139-183.
  26. TANJIĆ, Željko, Riječ teologije u vrtlogu znanosti, u: Bogoslovska smotra, 76 (2006.) 2, 267-283.
  27. TANJIĆ, Željko, Koncilski govor o slobodi vjerovanja i njegovo značenje za današnje vrijeme, u: Diacovensia, 21 (2013.) 4, 677-690.
  28. NOVINA, Marina – STANKOVIĆ, Nikola, Tvar – emergentni fenomen i poziv fizike na metafiziku, u: Obnovljeni život, 73 (2018) 2, 153-167.
  29. McGRATH, Alister E., Bestseler ateizmi: novi scijentizam, u: Concilium, 46 (2010.) 4, 13-24.
  30. WILLIAM, James, Raznolikosti religioznog iskustva, Jesenski i Turk, Zagreb, 2012.
  31. Željko MARDEŠIĆ, Rascjep u svetome, KS, 2007.
  32. Jakov JUKIĆ, Budućnost religije. Sveto u svjetovnosti, Matica Hrvatska, Split, 1991.

 

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu

Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na 1 kolokviju i završnom (usmenom) ispitu.

Način polaganja ispita

Nastavne aktivnosti – 1. kolokvij 35% (pismeni); Usmeno izlaganje  izabrane literature u dogovoru s profesorom (studenti će tijekom predavanja imati 15 minuta za prezentaciju pročitane literature) 20% i Debata (priprema za debatu uključuje čitanje određene literature za kvalitetnu pripremu i izvedbu same debate) 15%

Završni ispit (usmeni)

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

dovoljan (2) – 50-64,9%

dobar (3) – 65-79,9%

vrlo dobar (4) – 80 – 89,9%

izvrstan (5) – 90% i više

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Seminarsko izlaganje 0.44 20
Kolokvij-međuispit 0.77 35
Auditorne vježbe 0.33 15
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u kolegij
2. Kritika religije Ludwiga Feuerbacha
3. Kritika Feuerbachove kritike religije
4. Kritika religije Sigmunda Freuda
5. Kritika Freudove kritike religije
6. Kritika religije Friedricha Nietzschea
7. Kritika Nietzscheove kritike religije
8. 'Novi ateizam'
9. Kolokvij
10. Kritika religije Andréa Comte-Sponvillea (suvremeni kontekst)
11. Kritika ateizma Andréa Comte-Sponvillea (suvremeni kontekst)
12. Studentska debata
13. Ateizam i vjera u Fjodora Mihajloviča Dostojevskog (izabrana djela)
14. Razumijevanje odnosa religije i ateizma unutar mistične teologije i duhovnosti
15. Razumijevanje odnosa religije i ateizma unutar mistične teologije i duhovnosti (duhovni život bez Boga – proturječje ili mogućnost?)