Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Zimski
Studij:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije
Godina studija:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije: 1., 2., 3.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Hrvatsko iseljeništvo i povratništvo u 19. i 20. stoljeću
Kratica predmeta IZBP210 Šifra predmeta 234739
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Mario Kevo
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail mario.kevo@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 685
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Darija Hofgräff Marić
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje
Kontakt e-mail darija.maric@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Upoznati studente s ulogom države u reguliranju iseljavanja/povratka stanovništva u europske i prekomorske zemlje tijekom 19. i 20. stoljeća. Na primjerima rada pojedinih državnih institucija, civilne inicijative i Crkve u Hrvatskoj identificirati mehanizme koji su oblikovali iseljeničko-povratničko pitanje. Ispitati kvalitetu privatno–pravne zaštite iseljenika i povratnika u okviru koje su se rješavala pitanja vezana uz mirovine, ostavine, osiguranja i dr. s posebnim naglaskom na zaštiti siromašnih iseljenika i povratnika, uključujući i iseljeničku siročad. U tome smislu želi se ukazati na kontinuitet između habsburškog i međuratnog razdoblja u kojemu je uloga Hrvata u odnosu na politiku iseljavanja i povratka stanovništva bila značajna ne samo u administrativnom već i izrazito socijalnom smislu, bez obzira na društveno-političke okvire u kojima se Hrvatska nalazila u razdoblju 19. i 20. stoljeća.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz hrvatske i svjetske povijesti vezanima uz hrvatsko iseljeništvo i povratništvo 19. i 20. stoljeća.; 2. Prepoznati temeljne procese iseljavanja i povratka stanovništva iz hrvatske i svjetske povijesti 19. i 20. stoljeća.; 3. Prikupljati stručnu i znanstvenu literaturu i istraživati izvore u arhivima, knjižnicama, muzejima i srodnim ustanovama u skladu sa zadacima seminarskih radova.; 4. Kritički analizirati i interpretirati izvore, znanstvenu i stručnu literaturu u skladu sa zadacima seminarskih radova.; 5. Napisati jasan i strukturiran seminarski rad; 6. Održati jasno i strukturirano seminarsko izlaganje; 7. Aktivno i argumentirano sudjelovati u seminarskim raspravama; 8. Pridržavati se etičkih načela u radu.
Literatura
Obvezna

D. Hofgräff Marić, Iseljenici i povratnici: Pravni i institucijski aspekti u razdoblju Austro-Ugarske Monarhije i Kraljevine SHS – Kraljevine Jugoslavije. Zagreb: Školska knjiga, 2021.; U. Brunnbauer, Globaliziranje jugoistočne Europe: iseljenici, Amerika i država od kraja 19. stoljeća. Zagreb: Srednja Europa, 2019.; 497-503.; V. Holjevac, Hrvati izvan domovine. Zagreb: Matica hrvatska, 1967. (1. izdanje); 1968. (2. izdanje); Lj. Antić, Hrvati i Amerika. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 2002.; Lj. Antić,Prilog istraživanju austrijske iseljeničke politike i zakonodavstva kao činilaca masovnog iseljavanja iz Dalmacije pred Prvi svjetski rat“, Zadarska revija 2-3 (1985):242-254.; M. Kolar-Dimitrijević, „Djelovanje velike ekonomske krize na migraciona kretanja jugoslavenskih naroda“, U: Svetska ekonomska kriza 1929-1934. i njen odraz u zemljama jugoistočne Evrope, ur. Vasa Čubrilović. Beograd: Balkanološki institut Srpske akademije nauka i umetnosti, 1976, 337-366.; J. Krišto, Stoljeće služenja Bogu, Redu i narodu: Kongregacija sestara dominikanki Sv. anđela čuvara. Zagreb: Hrvatski institut za povijest; Korčula: Kongregacija sestara dominikanki Sv. anđela čuvara, 2005.; J. Lakatoš, Narodna statistika. Zagreb: vlastita naklada, 1914.; I. Nejašmić, „Iseljavanje iz Hrvatske u europske i prekomorske zemlje od sredine 19. stoljeća do 1981. – pokušaj kvantifikacije“, U: Migracijske teme 6 (1990), br. 4: 511-526.; V. Puljiz; G. Bežovan; T. Matković; Z. Šućur; S. Zrinščak, Socijalna politika Hrvatske. Zagreb: Pravni fakultet Sveučilišta, 2008., D. J. Stojanović, „Zaštita djece“, U: Narodna zaštita: almanah 1914.-1924. Zagreb, 1924, 54-57.; A. Szabo, „Štamparov suvremenik Josip Šilović – utemeljitelj Zaklade za kolonizaciju siročadi iz gladnih hrvatskih krajeva i Zaklade siročadi naših iseljenika u vrijeme Prvoga svjetskog rata“, U: Acta medico-historica Adriatica 13 (2015), Supplement 1: 49-62.

Dopunska

C. Kirkpatrick, „Selective Immigration: The New Mercantilism“, U: Journal of Social Forces 3 (1925), br. 3:; M. Kuhar, Eugenika u hrvatskoj medicini i njezin utjecaj na javnost u razdoblju od 1859. do 1945. Doktorski rad, Sveučilište u Zagrebu, Medicinski fakultet, 2015.; V. Stipetić, „Artur Benko Grado (1875-1946) – zaboravljeni statističar i ekonomist“, U: Zbornik radova Ekonomskog fakulteta u Rijeci: časopis za ekonomsku teoriju i praksu 21 (2003): 7-16.; O. Supek; J. Čapo Žmegač, „Effects of Emigration on a Rural Society: Demography, Family Structure and Gender Relations in Croatia“, U: Roots of the Transplanted, vol 1, ur. Dirk Hoerder, Inge Blank. New York: Columbia University Press, 1994, 311-339.; T. Zahra, The Great Departure – Mass Migration from Eastern Europe and the Making of the Free World. New York. : W. W. Norton and Co., 2016.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;

Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pisana verzija seminarskog rada;

Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.

Način polaganja ispita

Nastavne aktivnosti: seminarske obveze, 1. kolokvij (pismeni), 2. kolokvij (pismeni).

Završni ispit: usmeni ispit.

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

nedovoljan (1) – 0 do 49,9 %

dovoljan (2) – 50 do 64,9 %

dobar (3) – 65 do 79,9 %

vrlo dobar (4) – 80 do 89,9 %

izvrstan (5) – 90 do 100 %

Način stjecanja ocjene:

  1. Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene
    • seminarske obveze – 30%
    • kolokvij – 20 %
    • kolokvij – 20 %
  2. Završni ispit – 30 % ocjene
  • usmeni ispit – 30 % (za prolaz je nužno riješiti 50 % ispita)
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 0.84 30
Kolokvij-međuispit 0.56 20
Kolokvij-međuispit 0.56 20
Ukupno tijekom nastave 3.16 70
Završni ispit 0.84 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 1. kolokvij – 6. nastavni termin,
2. kolokvij – 11. nastavni termin.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje: predstavljanje plana i programa rada, pojašnjenje studentskih obveza, literature
2. Uloga države i ključni čimbenici razvoja socijalne politike, zašto iseljavamo ̶ tradicija, potreba ili pomodarstvo?
3. RAZDOBLJE AUSTRO-UGARSKE MONARHIJE (Začetci državne institucionalizacije nad iseljavanjem i povratkom stanovništva kroz prizmu pravne i institucijske regulative i uloga Kraljevske zemaljske vlade u Zagrebu)
4. Statistički pokazatelji o iseljavanju i povratku
5. Socijalna zaštita iseljenika i povratnika (organizacija odlaska i povratka bolesnih i osiromašenih iseljenika)
6. Kolokvij
7. RAZDOBLJE KRALJEVINE SHS – KRALJEVINE JUGOSLAVIJE (Propalo gospodarstvo – razlog novog vala iseljavanja)
8. Institucijska i pravna organizacije iseljeništva – povratništva u Hrvatskoj (uloga i značaj Iseljeničkog komesarijata u Zagrebu); statistički pokazatelji o iseljenicima i povratnicima
9. Pomoć iseljenicima u realizaciji iseljavanja preko informativnih ureda, i njihova suradnja s novinskim redakcijama
10. Povratnička populacija (razlozi povratka i razine zbrinjavanja povratnika, Dom u Jelsi)
11. Kolokvij
12. Uloga i značaj dr. Josipa Šilovića (Narodna zaštita)
13. Utjecaj sestara dominikanki Kongregacije Svetih anđela čuvara na Korčuli u zbrinjavanju i obrazovanju iseljeničke siročadi i djece skitnica
14. Turističko-domaćinska škola u Vignju kao poseban socijalni model vezan uz školovanje iseljeničke siročadi i dr.
15. Zaključna razmatranja
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje: studenske obveze, podjela seminarskih zaduženja, upute o načinu rada
2. Determinante razvoja socijalne politike
3. Razlozi, mehanizmi i rute iseljavanja hrvatskog stanovništva 19. – 20. stoljeće
4. Fenomen vrbovanja stanovništva na iseljavanje - nekad i danas
5. Učinak iseljeničkih doznaka na domaću ekonomiju – nekad i danas
6. Kolokvij
7. Položaj žene u hrvatskom iseljeništvu
8. Obrazovanje hrvatske djece u zemljama iseljenja
9. Znameniti Hrvati iseljenici i njihova humanitarna angažiranost
10. Utjecaj novinskih napisa na oblikovanje javnog mišljenja o iseljavanju i povratku stanovništva
11. Demografija
12. Kolokvij
13. Povratak nekad i danas (asimilacija, razlozi, problemi i sl.)
14. Komparativne prednosti života u Hrvatskoj u odnosu na druge europske zemlje
15. Zaključni komentar