Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Ljetni
Studij:

Diplomski sveučilišni studij sestrinstva (redoviti)
Godina studija:

Diplomski sveučilišni studij sestrinstva (redoviti): 1.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Hrana i prehrana
Kratica predmeta IZBD103 Šifra predmeta 209510
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Melita Uremović
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail melita.uremovic@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Tina Milavić
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje
Kontakt e-mail tina.milavic@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj: osposobiti studente za prepoznavanje i analiziranje različitih poremećaja hranjenja, prehrambenih navika te povezivanje istih s društvenim i kulturnim okruženjem u kojima pojedinci žive. Ukazati na važnost promicanja zdravih prehrambenih navika u društvu i objasniti njihov utjecaj na pojedinca i društvenu zajednicu.

Sadržaj: U okviru predmeta studenti će biti upoznati s poviješću prehrane, razvojem nutricionizma i ulogom nutricionista. Upoznat će se s razvojem kulinarske kulture, različitim modelima prehrane te osobitostima mediteranskog modela prehrane. Bit će upoznati s francuskim paradoksom i etnološkim istraživanjem hrane. Upoznat će se s nutricionističkim trendovima u društvu, kao i povezanošću hrane i religije (kršćanstvo, islam, hinduizam). Upoznat će se s popularizacijom kulinarstva od strane poznatih kuhara, utjecaju kolonijalizma i migracija na prehranu, o začinima u kulinarstvu. Govorit će se o dijetama i utjecaju društva na provođenje dijete, hrani i raspodjeli rada u kući, stilu života i konzumiranju hrane. Studenti će se upoznati s utjecajima negativne slike o tijelu. Govorit će se o dominantnim načinima prehrane: tradicionalnoj i modernoj prehrani; hrani kao čimbeniku društvenih okupljanja, povezanosti prehrane i emocija, odnosno utjecaju hrane na naše ponašanje. Bit će upoznati s deklariranjem hrane, prehrambenim aditivima i njihovoj upotrebi. Studenti će se upoznati s pojmom genetskih modificiranih organizama njihovim prednostima i nedostatcima.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Prepoznati društvene i psihološke utjecaje koji su povezani s prehrambenim navikama. 2. Opisati čimbenike koji utječu na nastanak poremećaja hranjenja. 3. Razlikovati tradicionalni i moderni pristup hranjenju. 4. Opisati ulogu i važnost nutricionista u suvremenom društvu. 5. Opisati različite kulinarske kulture i važnost prehrane za zdravlje ljudi. 6. Opisati programe i intervencije za promicanje zdravih prehrambenih navika.
Literatura
Obvezna
  1. S. Bawa & K. R. Anilakumar. Genetically modified foods: safety, risks and public concerns—a review. J Food Sci Technol (November–December 2013) 50(6):1035–1046 DOI 10.1007/s13197-012-0899-1
  2. Sibal V. Food: Identity of Culture and Religion. 2018.
  3. Mozaffarian D. et al. History of modern nutrition science—implications for current research, dietary guidelines, and food policy . Science and Politics of Nutrition. BMJ 2018;361:k2392 | doi: 10.1136/bmj.k2392.
  4. Higgs S and Thomas J. Social influences on eating. Current Opinion in Behavioral Sciences 2016, 9:1–6
  5. Annalijn I. Conklin et al. Social relationships and healthful dietary behaviour: Evidence from over-50s in the EPIC cohort, UK. Soc Sci Med. 2014 Jan; 100(100): 167–175. doi: 1016/j.socscimed.2013.08.018
  6. Lacatus CM et al. The Mediterranean Diet: From an Environment-Driven Food Culture to an Emerging Medical Prescription. Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2019, 16, 942; doi:10.3390/ijerph16060942
Dopunska
  1. Anderson EN: Everyone Eats: Understanding Food and Culture, New York: University Press, 2005.
  2. Korthals M: Hrana kao spona između prirode, tijela i društva, Filozofska istraživanja, vol.22, br.1(84), str.55-68, 2002.
  3. Ritzer G: Mekdonaldizacija društva. Istraživanje mijenjajućeg karaktera suvremenog društvenog života, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb, 1999.
  1. Mennell S, Murcott A, Otterloo AH van: Prehrana i kultura: sociologija hrane, Naklada Jesenski i Turk, HSD, Zagreb 1998.
Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1.Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)

2.Stjecanje minimalno 35 bodova (od ukupno 100) tijekom nastave (kolokviji, izvještaji s vježbi, seminarski radovi)

Način polaganja ispita
  1. Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti (seminarski radovi)

 

  1. Završni pismeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti)
Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

a) seminari – 70%

Završni ispit – 30% ocjene

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.9 0
Seminarski rad 1.2 70
Ukupno tijekom nastave 2.1 70
Završni ispit 2.9 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Povijest prehrane , uvodno predavanje; Razvoj nutricionizma, profesija nutricionist
2. Razvitak kulinarskih kultura, različiti modeli prehrane, Mediteranski model prehrane, francuski paradoks
3. Etnološko istraživanje hrane, Nutricionistički trendovi u društvu
4. Hrana i religija (Kršćanstvo, Islam, Hinduizam)
5. Popularizacija kulinarstva od strane poznatih kuhara
6. Utjecaj kolonijalizma i migracija na prehranu
7. Začini u kulinarstvu
8. Dijete i utjecaj društva na provođenje dijete
9. Hrana i raspodjela rada u kući, Stil života i konzumiranje hrane
10. Utjecaj društva na poremećaje prehrane, Slika tijela (ne)zadovoljstvo tijelom
11. Dominantni načini prehrane: tradicionalna i moderna prehrana
12. Hrana kao čimbenik društvenih okupljanja
13. Prehrana i emocije: utječe li hrana na naše ponašanje?
14. Deklariranje hrane i prehrambeni aditivi, upotreba aditiva u prehrambenoj industriji
15. Genetski modificirani organizmi, pro i contra???
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvod u seminarski rad
2. Prehrana i društvena (ne)jednakost
3. Vjerovanja o hrani i prehrani kao lijeku
4. Prehrana i kvaliteta života u suvremenom društvu
5. Mutageni u procesuiranoj hrani
6. Antioksidansi u prehrani
7. Funkcionalna hrana
8. Prehrana sportaša - stereotipi i predrasude
9. Vegetarijanstvo, veganstvo i minimalizam protiv potrošačkog društva
10. Utjecaj reklama prehrambenih proizvoda na potrošače
11. Prehrana u institucijama (bolnice, vrtići, starački domovi)
12. Ekološka poljoprivreda i bioodrživost
13. Utjecaj prehrambene industrije na okoliš
14. Dodaci prehrani u suvremenom društvu
15. Kontaminati u hrani