Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Zimski
Studij:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije
Godina studija:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije: 1., 2., 3.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Gradovi predmoderne Europe
Kratica predmeta IZBP211 Šifra predmeta 235244
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Irena Benyovsky Latin
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje Redoviti profesor
Kontakt e-mail irena.benyovsky@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj: Upoznati studente s nastankom i razvojem europskih gradova u kontekstu općih povijesnih procesa i razvoja urbanizma. Komparativnom analizom razvoja europskih gradova prezentirat će se osnovne karakteristike razvoja te vrednovati njihova glavna obilježja s obzirom na kronološke, zemljopisne uvjete, regionalnu pripadnost te pripadnost kulturnom krugu. Sadržaj: Kolegij daje pregled razvoja i strukture europskih gradova od antike do 19. stoljeća. Na primjerima europskih gradova kolegij prezentira glavne osobine topografije, funkcionalnu i morfološku strukturu. Specifična povijesna razdoblja i društvene strukture utjecali su na stvaranje specifične prostorne strukture grada. Tako razlikujemo karakteristične etape u razvoju grada: antičko razdoblje, srednji vijek, ranonovovjekovno razdoblje od 1500. do 1880. godine, razdoblje tzv. industrijske urbanizacije nakon 1800. godine te postindustrijsko razdoblje. Gradovi će se analizirati i s obzirom na  geografske karakteristike (sredozemni grad, srednjoeuropski grad, skandinavski grad itd.), veličinu (metropole, mali gradovi), topografiju (lučki gradovi, otočni gradovi, gradovi na uzvisinama itd.), posebne okolnosti (ratovi, epidemije, potresi). Naglasak predavanja će biti i na izabranim europskim gradovima i na komparativnim hrvatskim primjerima.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima vezanim uz urbanu povijest i spoznati važnost interdisciplinarnog pristupa problematici. 2. Održati jasno i strukturirano složeno usmeno izlaganje. 3. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi. 4. Koristiti se suvremenim informacijskim i komunikacijskim tehnologijama i vještinama komuniciranja.
Literatura
Obvezna

B. Milić, Razvoj grada kroz stoljeća, Prapovijest – Antika, Zagreb 1994. (odabrana poglavlja); B. Milić, Razvoj grada kroz stoljeća, sv. II, Srednji vijek, Zagreb 1995. (odabrana poglavlja); B. Milić, Razvoj grada kroz stoljeća, sv. III, Novo doba, Zagreb 2002. (odabrana poglavlja).

Dopunska

P. Clark, European cities and towns, 400-2000, Oxford University Press,  2009; M. Suić, Antički grad na istočnom Jadranu, Zagreb 2003. (odabrana poglavlja); T. Raukar, „Srednjovjekovni grad na istočnom Jadranu: prostor i društvo“, u: Spomenica Ljube Bobana (ed. Nikša Stančić), Zagreb: Zavod za hrvatsku povijest Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 1996, 35-48; D. Miletić, Plemićki gradovi kontinentalne Hrvatske, Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, 2012; T. Raukar, Hrvatsko srednjovjekovlje, Zagreb 1997. (odabrana poglavlja); C. Gates, Ancient Cities, Routledge, New York 2003. (repr. 2011.);. P. M. Hohenberg i L. Hollen Lees, The Making of Urban Europe: 1000-1994, Cambridge-Massachusetts-London 1996; S. R. Epstein, ur., Town and Country in Europe, 1300–1800, Cambridge: Cambridge University Press, 2001; T. Marasović, „Srednjovjekovni urbanizam hrvatskih gradova na Jadranu“, u: Hrvatska i Europa: kultura, znanost i umjetnost. sv. 2, Srednji vijek i renesansa (XIII-XVI stoljeće), ur. I. Supičić i E. Hercigonja, Zagreb: HAZU & AGM & Školska knjiga, 2000, 527-551; D. Jelaš, „Tipologija srednjovjekovnih gradskih naselja u donjem međurječju Drave i Save“, u: Povijesni Zbornik 5 (2012.), str. 33-50; I. Benyovsky Latin, „The Venetian Impact on Urban Change in Dalmatian Towns in the First Half of the Fifteenth Century“, u: Acta Histriae 22/3 , 2014, 573-616; A. Mohorovčić. Razvoj naselja i gradova na području sjeverne Hrvatske. Zagreb, Hrvatska i Europa, sv. I, 2000, 553-583; R. Vučetić, Prostorna struktura srednjovjekovnih gradskih naselja u Hrvatskom Zagorju i njihov razvoj do Prvog svjetskog rata, magistarski rad, 2002.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni);
  2. Završni ispit (pismeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

nedovoljan (1) – 0 do 49,9%

dovoljan (2) – 50–64,9%

dobar (3) – 65–79,9%

vrlo dobar (4) – 80–89,9%

izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene

  • seminarske obveze – 20% (izlaganje – 8%; predana i prihvaćena pismena verzija – 12%)
  • kolokvij – 25%
  • kolokvij – 25%

b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

  • pismeni ispit – 30%
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 0.56 20
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Ukupno tijekom nastave 3.16 70
Završni ispit 0.84 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 1. kolokvij: 7. nastavni termin;
2. kolokvij: 15. nastavni termin.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje
2. Antički grad
3. Ranosrednjovjekovni grad
4. Grad razvijenog i kasnog srednjeg vijeka
5. Novovjekovni grad
6. Grad 19. stoljeća
7. Kolokvij
8. Venecija – urbani razvoj grada na laguni
9. Rim – slojevito nasljeđe od antike do baroka
10. Gradovi i katastrofe: londonski požar, Pompeji nakon erupcije, europski gradovi i Crna smrt
11. Gospodarski uspon hanzeatskih gradova Baltika, sjeverne i zapadne Europe
12. Srednjoeuropski gradovi na rijekama (preobrazba Budimpešte i Beča u 19. stoljeću)
13. Planirana naselja (borgade i bastide Italije i Francuske)
14. Socijalna topografija (društvena slika u prostoru povijesnog grada)
15. Kolokvij
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje
2. Antički grad u Hrvatskoj
3. Ranosrednjovjekovni grad u Hrvatskoj
4. Grad razvijenog i kasnog srednjeg vijeka u Hrvatskoj
5. Novovjekovni grad u Hrvatskoj
6. Hrvatski gradovi u 19. stoljeću
7. Kolokvij
8. Razvoj grada na otoku (izabrani primjeri – Trogir, Hvar, Korčula)
9. Slojevito nasljeđe Zagreba (obilazak grada)
10. Gradovi i katastrofe u povijesti hrvatskih gradova (potresi, epidemije kuge u gradovima, poplave)
11. Trgovačka i industrijska središta Hrvatske u povijesti (Zadar, Rijeka)
12. Hrvatski gradovi na rijekama (Karlovac, Slavonski Brod)
13. Planirani gradovi i naselja dubrovačkog područja (Dubrovnik, pelješka naselja)
14. Socijalna topografija (primjeri srednjovjekovnih gradova Hrvatske)
15. Kolokvij