Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Ljetni
Studij:

Diplomski sveučilišni studij komunikologije
Godina studija:

Diplomski sveučilišni studij komunikologije: 1., 2.;
Usmjerenje Znanstveno istraživanje medija i odnosi s javnošću, Interkulturalna komunikacija i novinarstvo

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Film i religija
Kratica predmeta IZBD231 Šifra predmeta 248064
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Danijel Labaš
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Redoviti profesor
Kontakt e-mail danijel.labas@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj je kolegija analizirati filmski jezik odabranih (igranih) filmova koji se na posredan ili neposredan, eksplicitan ili implicitan način bave religijskim /vjerskim temama. U seminarskom dijelu rada studenti će usvojiti znanja potrebna za pisanje filmske kritike i pisati filmske osvrte.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Kritički analizirati filmski jezik. 2. Prepoznati i objasniti načine filmskog izražavanja u različitim vrstama filma. 3. Analizirati i uspoređivati obilježja prisutnosti religijskih tema u popularnim filmovima. 4. Pravilno interpretirati i primijeniti pravila pisanja kritičke filmske kritike na filmove vjerske tematike.
Literatura
Obvezna
  1. VV. (2010), Enciklopedijski teološki rječnik, Zagreb: Kršćanska sadašnjost, 1149-1181, 1187-1190.
  2. AA.VV. (2004), Filmski leksikon, Zagreb: LZ Miroslav Krleža.
  3. LABAŠ, D. (2007), Film kao katehetsko sredstvo, Lađa, 2 (3), 40-45.
  4. PETERLIĆ, A. (2001), Osnove teorije filma, Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
  5. STEINER, M. (1998), Isus u filmovima, Obnovljeni život, 53 (3), 353-362.
Dopunska
  1. BALTA, P. (ur.) (2004), Pasija – vodič kroz film M. Gibsona – 100 pitanja i odgovora o filmu, Split: Verbum.
  2. BOGGS, Joseph M., PETRIE, Dennis W. (2008), The art of watching films, New York: McGraw Hill.
  3. CORRIGAN, T. J. (2007), A short guide to writing about film, New York: Pearson-Longman.
  1. GILIĆ, N. (2007), Filmske vrste i rodovi, Zagreb: AGM.
  2. GREENFIELD, P. M. (1995), Filmska i televizijska pismenost, Hrvatski filmski ljetopis, 1 (3/4), 94-97.
  3. RIMIĆ, R. (ur.), Vjera filmski ispričana, Dossier, Glas Koncila, br. 14 (1554), 4. 4. 2004.
Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskomu programu i izvedbenomu nastavnomu planu.
  2. Stjecanje minimalnoga uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – sudjelovanje u raspravama vezanima uz filmske teme i pripremama za pisanje osvrta i radova.
  2. Pisanje osvrta i filmskih kritika (na dva kolokvija) i tijekom semestra.
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50 – 64 ,9%; dobar (3) – 65 – 79,9%; vrlo dobar (4) – 80 – 89,9%; izvrstan (5) – 90% i više

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1 0
Kolokvij-međuispit 0.7 35
Kolokvij-međuispit 0.7 35
Ukupno tijekom nastave 2.4 70
Završni ispit 1.6 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 8. i 15. tjedan
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje – upoznavanje studenata sa sadržajem i ciljevima kolegija te studentskim obvezama.
2. Film i analiza filma. Različiti metodološki pristupi filmu: semiotika, psihologija, sociologija i teologija filma.
3. Pristupi filmskoj kritici. Filmska kritika i ocjenjivanje filma. Teološki pristup u filmskoj kritici.
4. Film i pitanje o postojanju Boga. „Tiho traganje“ za jednim vjerskim „iza“: Bog kao duhovno pitanje; Bog kao polje energije; zagonetka univerzuma (Star Wars I-VII + Rough One + Star Wars VIII: The Last Jedi).
5. Razlike između religije i magije. „Bajke za izgladnjelu publiku“? (The Lord of the Rings I-III).
6. Teološka semiotika. Znakovi i religijska iskustva: priželjkivani sni ili argument da Bog postoji? (Signs, Contact).
7. Pitanje smrtne kazne i etika (Dead Man Walking).
8. Prvi kolokvij: Film i filmska kritika. Ljudski život i vječnost: postoji li život poslije smrti? (Dragonfly, Anima).
9. Isus na filmskome platnu (Evanđelje po Mateju, Posljednje Kristovo iskušenje, Pasija).
10. Čuda u svijetu i čuda u religiji (The Green Mile, The Third Miracle).
11. Pitanje spasenja i otkupljenja: od religije do filmske fantazije (The Matrix – Matrix Reloaded – Matrix Revolutions).
12. Pitanje suvremene bioetike: eutanazija (Život je more – Mar adentro) i poštivanje ljudskog dostojanstva (Ottavo giorno, Yo tambien, Moj brat Simpel).
13. Egzorcizam i pitanje (o)p(o)sjednuća (Egzorcizam, Stigmata, Obred).
14. Dobro i zlo: dopušta li Bog zlo u svijetu? (Signs,Star Wars I – III).
15. Drugi kolokvij: Isus na filmskome platnu. Apokalipsa i kraj svijeta (2012, Dan nezavisnosti, Book of Eli, Melancholia).
Seminari
Tjedan Tema
1. Film i filmska kritika.
2. Filmske vrste i žanrovi.
3. Igrani film kao životno iskustvo.
4. Film i teologija.
5. Vjerske teme u popularnim filmovima.
6. Pristupi filmskoj kritici.
7. Kako ocijeniti film religijske tematike?
8. Semiotički i teološki pristup filmu.
9. Božja opstojnost i popularni filmovi.
10. Filmovi religijske / vjerske tematike.
11. Pravo na život u filmu.
12. Film i zlo u svijetu: stvarnost i vjera.
13. Isus u popularnim filmovima.
14. Veliki režiseri i vjerske teme.
15. Biblijski filmovi kao blockbusteri.