Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2022. / 2023. Semestar Zimski
Studij:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije
Godina studija:

Preddiplomski sveučilišni studij povijesti: 1., 2., 3.;
Preddiplomski sveučilišni studij psihologije: 1.;
Preddiplomski sveučilišni studij sociologije: 1., 2., 3.;

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Empatija i suosjećanje
Kratica predmeta IZBP202 Šifra predmeta 225637
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Josip Bošnjaković
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail josip.bosnjakovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 619
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Anita Dučkić Sertić
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje
Kontakt e-mail anita.sertic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Jelena Zadro
Akademski stupanj/naziv Magistra psihologije Zvanje Asistentica
Kontakt e-mail jelena.zadro@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Damjan Kovač
Akademski stupanj/naziv Magistar teologije Zvanje
Kontakt e-mail damjan.kovac@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi predmeta: upoznati studente s konceptima empatije i suosjećanja.

Sadržaj predmeta: Razlikovanje koncepata empatije i suosjećanje. Empatija i suosjećanje u perspektivi neuroznanosti i interpersonalnih odnosa. Samo-suosjećanje. Razvijanje empatije i suosjećanja. Rješavanje sukoba putem empatije i suosjećanja. Doprinos duhovnosti u razumijevanju empatije i suosjećanja. Milosrđe i suosjećanje. Uloga empatije i suosjećanja u dobrobiti ranjivih osoba. Tamne strane empatije i suosjećanja.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Analizirati pojmove empatija i suosjećanje. Razlikovati empatiju i suosjećanje te druge slične koncepte u psihologiji. Primijeniti odgovarajući pristup za rješavanje konflikata i teških životnih situacija. Integrirati empatiju, suosjećanje i milosrđe u širi kontekst razumijevanja interpersonalnih odnosa. Prezentirati izabranu temu iz područja empatije i suosjećanja
Literatura
Obvezna

Hoffman, M.L. (2003). Empatija i moralni razvoj – značaj za brigu i pravdu. Beograd: Dereta.

Kljajić, S. (2005). Empatija. U. B. Petz (Ur.), Psihologijski rječnik (str. 107). Jastrebarsko: Naklada Slap.

Krznarić, R. (2014). Empatija. Zagreb: Planetopija.

Raboteg-Šarić, Z. (1993). Empatija, moralno rasuđivanje i različiti oblici prosocijalnog ponašanja. Doktorska disertacija. Zagreb: Filozofski fakultet.

Raboteg-Šarić, Z. (1995). Psihologija altruizma. Zagreb: Alineja.

Vuković, D. i Bošnjaković, J. (2016). Empatija, suosjećanje i milosrđe: psihološke i teološke perspektive. Bogoslovska smotra86(3), 731-756.

Zagorac, I. (2020). Mogućnosti i granice odgoja za suosjećanje. Jahr-European Journal of Bioethics11(2), 467-479.

Dopunska

Ajduković, M. i Pečnik, N. (2007). Nenasilno rješavanje sukoba. Zagreb: Alineja.

Aronson, E., Wilson, T. D. i Akert, R. M. (2005). Socijalna psihologija. Zagreb: Mate d.o.o.

Bošnjaković, J. i Radionov, T. (2018). Empathy: Concepts, theories and neuroscientific knowledge. Alcoholism and Psychiatry Research: Journal on Psychiatric Research and Addictions, 54(2), 123-150.

Jenkins, J. M. i Oatley, K. (2003). Razumijevanje emocija. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Juul, J. (2008). Život u obitelji: najvažnije vrijednosti u zajedničkom životu i odgoju djece. Zagreb: Naklada Pelago.

Kasper, W. (2015). Milosrđe: temeljni pojam evanđelja; ključ kršćanskoga života. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.

Maleš, D. i Stričević, I. (2005). Odgoj za demokraciju u ranom djetinjstvu: priručnik za rad s djecom predškolske dobi na usvajanju humanih vrijednosti. Zagreb: Naklada Djeca prva.

Raboteg-Šarić, Z. (1987). Problemi definiranja i mjerenja empatije u socijalno-psihološkim istraživanjima. Radovi (Sveučilište u Splitu. Filozofski fakultet Zadar. Razdio filozofije, psihologije, sociologije i pedagogije)26(3), 161-174.

Rijavec, M. i Miljković, D. (2002). Kako rješavati konflikte. Zagreb: IEP.

Rožić, A., Švegar, D. i Kardum, I. (2018). Efekti crta ličnosti tamne trijade i emocionalne empatije na moralnu prosudbu. Psihologijske teme, 27(3), 561-583.

Šokčević, Š. (2013). Suosjećanje: put prema pravednosti? Filozofska istraživanja33(4-132), 683-698.

Žganec-Brajša, A. (2003). Dijete i obitelj: Emocionalni i socijalni razvoj. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)

Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave 

Način polaganja ispita

Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti

Završni usmeni ispit (minimum za prolaz na usmenom ispitu je 50% točne riješenosti)

Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

  1. Nastavne aktivnosti – 70%:
  • 1. kolokvij – 25%
  • 2. kolokvij – 25%
  • seminarski rad – 15%
  • aktivnost na nastavi – 5%
  1. Završni usmeni ispit – 30%

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

  • izvrstan (5) – 90 do 100% bodova 
  • vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova 
  • dobar (3) – 65 do 79,9% bodova 
  • dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova 

nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 0.6 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 20
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 6. i 11. termin nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Terminološka razgraničenja empatije i suosjećanja
2. Razlikovanje suosjećanja i empatije
3. Suosjećanje, empatija i neuroznanost
4. Suosjećanje i samo-suosjećanje
5. Neurološko i interpersonalno ishodište empatije i suosjećanja
6. Empatija i suosjećanje i mjerni instrumenti
7. Empatija, suosjećanje i altruizam – Koncepti ljubavi
8. Učenje empatije i suosjećanja
9. Konstruktivno rješavanje sukoba putem empatije i suosjećanja
10. Doprinos duhovnosti i religija razumijevanju empatije i suosjećanja
11. Milosrđe i suosjećanje iz perspektive psihologije religioznosti
12. Razumijevanje i primjena empatije i suosjećanje u knjigama svjetskih religija
13. Empatija i suosjećanje kao put dobrobiti ranjivih osoba
14. Druga strane empatije i suosjećanja – Vode li empatija i suosjećanje uvijek do poželjnih ishoda
15. Završna promišljanja
Seminari
Tjedan Tema
1. Podjela seminarskih radova
2. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
3. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
4. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
5. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
6. Kolokvij 1
7. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
8. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
9. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
10. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
11. Kolokvij 2
12. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
13. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
14. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
15. Seminarski rad vezan uz temu predavanja