Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2021. / 2022. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Vizualna komunikacija
Kratica predmeta IZBP-84 Šifra predmeta 223462
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Anto Mikić
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail anto.mikic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 703
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Vanesa Varga
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje Poslijedoktorand
Kontakt e-mail vanesa.varga@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Vizualna komunikacija je interdisciplinarno područje koja obuhvaća; komunikologiju, povijest umjetnosti, kulturnu antropologiju, filozofiju, psihologiju i dr. Odnosi se na izučavanje, razumijevanje i interpretaciju likovne umjetnosti, filma, televizije, interneta, reklama, grafičkoga dizajna, fotografije, i td. Slike nastaju iz estetskih, komunikacijskih, obrazovnih, ekonomskih i drugih potreba, a značenja im pripisujemo s obzirom na pripadnost određenoj kulturi, osobnim iskustvima i td. Cilj kolegija je upoznati studente s načinima stvaranja i korištenja slika u kulturi te razviti kompetencije za razumijevanje i interpretaciju slika koje nas okružuju u svakodnevici.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Stjecanje vizualne pismenosti. Stjecanje znanja o načinima na koje se koriste, razumiju i interpretiraju slike. Stjecanje znanja o načinima kako slikama pripisujemo značenja. Razvijanje sposobnosti analize različitih aspekata vizualne komunikacije i vizualnih sadržaja. Razvijanje sposobnosti kritičkog promišljanja i vrednovanja različitih aspekata vizualne komunikacije i vizualnih sadržaja.
Literatura
Obvezna

Jenks, C. (2002). Vizualna kultura, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb.

Paić, Ž. (2008). Vizualne komunikacije, Centar za vizualne studije, Zagreb.

Dopunska

Aulich, J. (2007). War posters: weapons of mass communication, Thames & Hudson , London.

Badurina, A. i Ivančević, R. (2006). Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva, Kršćanska sadašnjost, Zagreb.

Calver, G. (2007). What is packaging design?, Rotovision, Mies.

Chevalier, J. (1994). Rječnik simbola : mitovi, sni, običaji, geste, oblici, likovi, boje, brojevi,  Nakladni zavod Matice hrvatskeMladost, Zagreb.

Danesi, M. (2016). The semiotics of emoji: The rise of visual language in the age of the internet. Bloomsbury Publishing.

Didier, C. (2004). Rječnik simbola, mitova i legendi, Naklada Ljevak, Zagreb.

Grau, F. M. (2008). Povijest odijevanja, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb.

Grlić, D. (1978). Estetika, Biblioteka Naprijed, Zagreb.

Hall, J. (1991). Rječnik tema i simbola u umjetnosti, August Cesarec, Zagreb.

Janson, F.A  i Janson, H. W. (2008). Jansonova povijest umjetnosti, Stanek, Varaždin.

Jareb, M. (2010). Hrvatski nacionalni simboli, AlfaHrvatski institut za povijest, Zagreb.

Kavurić, L. (1999). Hrvatski plakat do 1940. Institut za povijest umjetnosti, Zagreb.

Klemenčić, M. (2006). Zastave i grbovi,  Leksikografski zavod “Miroslav Krleža”, Zagreb.  

Lester, P. (2013). Visual communication: Images with messages. Nelson Education.

Načinović, D. (2007). Kravata: hrvatski ures na košulji svijeta,  Academia Cravatica, Zagreb.

Nourmand, T. i Graham, M. (2005). Film posters of the 40s (50s, 60s, 70s, 80s, 90s): the essential movies of the decade: from the Reel Poster Gallery collection, Evergreen, Köln.

Oldach, M. (1995). Creativity for Graphic Designer, North Light Books, Ohio.

Peacock, J. (2007). Povijest odijevanja na Zapadu: od antičkog doba do kasnoga dvadesetog stoljeća, Golden marketing, Zagreb.

Pelc, M. (2002), Pismo, knjiga, slika, Uvod u informacijske kulture, Golden Marketing, Zagreb.

Purgar, K. (2010). Preživjeti sliku: ogledi iz vizualnih studija. Meandarmedia, Zagreb.

Purgar, K. (2009). Vizualni studiji: umjetnost i mediji u doba slikovnog obrata. Centar za vizualne studije. Zagreb.  

Racient, A. (2000). The costume history : from ancient times to the 19th century all plates in color, Taschen, Köln.

Reid, A. (1993). Theatre posters, Magna books, Leicester.

Ripa, C. (2000). Ikonologija, Laus, Split.  

Rodin, A. (1977). Ambalaža kao element marketinga, Grafičar, Ludbreg.

Sachs-Hombach, K. (2006). Znanost o slici: discipline, teme, metode, Izdanja

Antibarbarus, Zagreb.

Šagota Lah, N., Briski-Uzelac, S. i Purgar K. (2020). Nove kritike slike. Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka.

Straten, R. V. (2003). Uvod u ikonografiju, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb.

Walther, Ingo F. i Wolf, Norbert (2005). Codices illustres: the world’s most famous illuminated manuscripts: 400 to 1600, Taschen, Köln . 

Wölfflin, H. (1998). Temeljni pojmovi povijesti umjetnosti, Institut za povijest umjetnosti i Kontura, Zagreb.

Wrublewska-Trochimiuk, E. (2019). Umjetnost na marginama: hrvatski politički plakat u 19. i 20. stoljeću.   Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu).
Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti (dva kolokvija).

Način polaganja ispita

Nastavne aktivnosti  (dva kolokvija).
Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Način stjecanja ocjene: 
Nastavne aktivnosti (pohađanje nastave i kolokviji) 70% ocjene 
1) 1. kolokvij 
2) 2. kolokvij 

Završni ispit (usmeni) 30% ocjene 

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada (kolokvij):
izvrstan (5) 90 do 100%

vrlo dobar (4) 80 do 89,9% 

dobar (3) 65 do 79,9%

dovoljan (2) 50 do 64,9% 

nedovoljan (1) 0 do 49,9% 

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Kolokvij-međuispit 0.77 35
Kolokvij-međuispit 0.77 35
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija Osmi i petnaesti tjedan nastave.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje o kolegiju, ciljevima kolegija, rasporedu izvođenja nastave, obavezama studenata te obaveznoj i izbornoj literaturi. Definiranje pojmova vizualnog komuniciranja, vizualne kulture, vizualnih studija.
2. Povijesni kontekst razvoja vizualne komunikacije (špiljska umjetnost, egipatska umjetnost, egejska umjetnost, grčka umjetnost, rimska umjetnost, ranokršćanska umjetnost i td.). Pregled, analiza i vrednovanje najznačajnijih povijesnih i umjetničkih primjera vizualne komunikacije u svijetu i u Hrvatskoj.
3. Osnovna teorijska polazišta i pristupi izučavanja vizualne komunikacije; osjetilni (geštaltistički i konstruktivistički) i perceptivni (semiotički i kognitivni). Teorija vizualne percepcije. Teorija vizualne estetike.
4. Osnovni elementi vizualnog jezika: linija, boja, kompozicija, volumen, materijal, tehnika, simbol, znak, slika/ilustracija, tipografija i dr. Osnovna načela dizajna.
5. Temelji vizualne komunikacije; kreativnost, originalnost, značenje, stil, pošiljatelj poruke (umjetnik, dizajner), primatelj poruke (publika, javnost, korisnici).
6. Suvremeni dizajn i potrošačka kultura. Izgradnja vizualnog identiteta za poduzeća i organizacije, oblikovanje ambalažnog pakiranja, oblikovanje logotipa i reklama.
7. Vizualna komunikacija odjećom. Komuniciranje statusa i pripadnosti, odijevanje u poslovnom okruženju i dr. Vizualna komunikacija u različitim kulturama i supkulturama.
8. Kolokvij
9. Vizualna komunikacija političkih plakata. Vizualna komunikacija nacionalnosti. Zastave, heraldika, numizmatika.
10. Vizualna komunikacija izložbenog, filmskog, kazališnog, koncertnog plakata i glazbenih albuma.
11. Vizualna komunikacija javnog prostora, arhitekture i urbanizma. Komuniciranje kretanja, usmjeravanja, okupljanja i dr.
12. Vizualna komunikacija kršćanstva. Osnove ikonografije.
13. Vizualna komunikacija interneta i društvenih medija. Vizualna digitalna kultura i njena obilježja. Internetski meme. Infografika. Emotikoni. Avatari.
14. Vizualna komunikacija obrazovnih ilustracija za učenike i studente. Vizualna komunikacija ilustracija za djecu.
15. Kolokvij.