Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2021. / 2022. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij povijesti (dvopredmetni), Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije (dvopredmetni), Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
2.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Preventivno djelovanje s ciljem zaštite i dobrobiti ranjivih osoba
Kratica predmeta IZBP203 Šifra predmeta 225638
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Josip Bošnjaković
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail josip.bosnjakovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 619
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Sanda Smoljo-Dobrovoljski
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Zvanje Poslijedoktorand
Kontakt e-mail sanda.smoljo@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Marina Šijaković
Akademski stupanj/naziv Diplomirana teologinja Zvanje
Kontakt e-mail marina.sijakovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 673
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Jelena Zadro
Akademski stupanj/naziv Magistra psihologije Zvanje Asistentica
Kontakt e-mail jelena.zadro@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Damjan Kovač
Akademski stupanj/naziv Magistar teologije Zvanje
Kontakt e-mail damjan.kovac@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 673
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi predmeta: Upoznati studente s različitim oblicima preventivnog djelovanja u društvu i u Crkvi s nakanom promicanja dostojanstva djece i ranjivih osoba. Razlikovanje specifičnost djelovanja u civilnom društvu i u Katoličkoj Crkvi s perspektivom međuinstitucionalne suradnje. Razvijanje sposobnosti preventivnog djelovanja kako za žrtve/preživjele tako i za potencijalne počinitelje. Promovirati svijest o važnosti interdisciplinarnog pristupa u zaštiti djece te promicanju dobrobiti među ranjivim osobama

Sadržaj predmeta: Razumijevanje djeteta u njegovom razvoju s obzirom na ulogu u društvu, obitelji, Crkvi, društvu. Zlostavljanje i zanemarivanje. Prevencijski programi. Razumijevanja i pristup žrtvama/preživjelima kao i osobama koje čine zlostavljanje. Važnost međuinstitucionalne suradnje. Razlikovanje između psihički bolesti i pitanja zla. Oprost i praštanje.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Definirati i usporediti preventivne programe u kontekstu društva i Crkve. Razlikovati preventivne programe s obzirom na ciljanu skupinu. Opisati karakteristike odrastanja djeteta i ranjivih osoba u RH. Napisati seminarski rad o izabranoj temi iz područja zaštite i dobrobiti djece i ranjivih osoba.
Literatura
Obvezna

Bašić,J., Teorije prevencije: prevencija poremećaja u ponašanju i rizičnih ponašanja djece i mladih, ŠK, Zagreb 2009. (odabrani dijelovi)

Josip Bošnjaković, Snaga duhovnosti seksualno zlostavljanih osoba. Naprijed vi koji ste zlostavljani jer vama pripada kraljevstvo nebesko, u: Janez Vodičar (ur.), V iskanju novega zaupanja v Cerkvi. Pastorala in kateheza po razkritju spolnih in drugih zlorab. Znanstvena knjižica 64, 2020, 140-161.

Scicluna, C., J., Zollner, H.,. Ayotte,  D. J., Prema ozdravljenju i obnovi, FTI, Zagreb 2012.

Cucci, G., Zollner, H., Crkva i pedofilija. Psihološko-pastoralni pristup, FTI, Zagreb 2012.

Buljan Flander, G. i Đapić Roje, M., Dijete u središtu sukoba, Sveta Nedjelja: Geomar. (Odabrani dijelovi)

 

Kongregacija za nauk vjere, Vademecum, o nekim točkama postupka

u ophođenju sa slučajevima seksualnog zlostavljanja maloljetnikâ koje su počinili klerici, 16. Srpnja 2020. https://hbk.hr/kongregacija-za-nauk-vjere-vademecum/  

Apostolsko pismo, Motuproprij pape Franje, Poput brižne majke, Vatikan,  4. lipnja 2016. https://hbk.hr/apostolsko-pismo-pape-franje-poput-brizne-majke/ 

Smjernice za postupanje u slučajevima spolnoga zlostavljanja maloljetnika od strane klerika, HBK 2015. https://hbk.hr/dokumenti-hbk/smjernice-za-postupanje-u-slucajevima-spolnoga-zlostavljanja-maloljetnika-od-strane-klerika/

Dopunska

Ančić, N.A. (2020). Sinodski put. Katolička Crkva u Njemačkoj na putu čišćenja i obnove. Crkva u svijetu, 55 (4), 730-752.

Buljan Flander, G., Jelić Tuščić, S. i Tolić, S. (2014). Prevencija nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja djece. Prevencija bolesti u dječjoj dobi, 480-498.

Roje Đapić, M. i Buljan Flander, G. (2019). Prevencija emocionalnog zlostavljanja djece u visokokonfliktnim razvodima roditelja: Analiza stanja u Hrvatskoj. Kriminologija i socijalna integracija, 27 (2), 256-274.

Inspire  – sedam strategija za okončanje nasilja nad decom, WHO, 2020. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/207717/9789241565356-srp.pdf  (odabrani dijelovi) 

Popović, S. (2018). Seksualno zlostavljanje djece u Hrvatskoj: sustavan pregled istraživanja. Ljetopis socijalnog rada, 25 (1), 5-37.

Pregrad, J. i sur. Priručnik Stop nasilju među djecom, UNICEF Zagreb. 2007.

Protokol o postupanju u slučaju zlostavljanja i zanemarivanja djece, Vlada RH, 2014. https://dijete.hr/dokumenti/domaci-propisi/protokoli-postupanja-u-zastiti-djece/  

Sladović Franz, B. (2002). Početni intervju s djetetom u slučajevima sumnje na seksualno zlostavljanje. Ljetopis socijalnog rada9(2), 283-294.

Štengl, I. (2012). Seksualno zlostavljanje maloljetnika. Mogući profil pedofiliji sklone osobnosti klerika. Bogoslovska smotra, 82 (2), 339-367. 

Volenik, A. (2015). Pomoć žrtvama seksualnoga nasilja—pastoralno–psihološki vidici i smjernice. Obnovljeni Život70(3), 353-364

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)

Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kolokvij, seminarski rad)

Način polaganja ispita

Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti

Završni usmeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti)

Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

  1. Nastavne aktivnosti – 70% ocjene:
  • 1. kolokvij – 30%
  • 2. kolokvij 2 – 30%
  • seminarski rad – 10%
  1. Završni ispit (usmeni) – 30 % ocjene

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

  • izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
  • vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
  • dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
  • dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova

nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Seminarsko izlaganje 0.22 10
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija 6. i 11. termin nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Sistemsko razumijevanje dobrobiti djece i ranjivih osoba u suvremenom društvu
2. Govor na gori (Mt 5-7) – Program društvenog i humanističkog djelovanja i skrbi
3. Međuinstitucionalna suradnja u promicanju dobrobiti djece i ranjivih osoba
4. Preventivni programi u institucijama – Što čini prevenciju učinkovitom?
5. Karakteristike i posebnosti djetinjstva u RH (pisanje biografije djetinjstva)
6. Kolokvij 1
7. Zlostavljanje i zanemarivanje
8. Pristup žrtvi/preživjelima zlostavljanja – važnost procjene i tretmana
9. Pristup počiniteljima zlostavljanja – važnost procjene i tretmana
10. Djeca i ranjive osobe u Novom zavjetu
11. Kolokvij 2
12. Katoličke odgojno-obrazovne institucije – Primjena i raspodjela moći u institucijama
13. Katolička Crkva i dobrobit djece – Dokumenti KC važni za zaštitu i dobrobit djece
14. Duhovnost i zlostavljanje – Psihološki i duhovni čimbenici otpornosti kod ranjivih osoba
15. Pitanje oprosta nakon zlostavljanja
Seminari
Tjedan Tema
1. Podjela i upute za pisanje seminarskih radnji
2. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
3. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
4. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
5. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
6. Kolokvij 1
7. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
8. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
9. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
10. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
11. Kolokvij 2
12. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
13. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
14. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
15. Povratne informacije na seminarske radove