Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2020. / 2021. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Povijest hrvatskog vojnog nazivlja 1868.-1990.
Kratica predmeta IZBP-180 Šifra predmeta 223248
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Zvonko Orešković
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail zvonko.oreskovic@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Povijest nastanka hrvatskog vojnog nazivlja promatra se dijakronijski i sinkronijski  te uz vojnu i opću povijest uključuje i vojne znanosti, lingvistiku, sociolingvistiku, kulturologiju, etnologiju, politologiju. Početak i razvoj hrvatskog vojnog nazivlja stavlja se u povijesni kontekst vremena u kojem je nastajao. Osamostaljenjem Republike Hrvatske 1991., osnivaju se i njezine oružane snage čime se otvara i pitanje vojnog nazivlja, odnosno njegove upotrebe.

Na temelju analize austrijskih, mađarskih i hrvatskih povijesnih izvora, kao i upotrebom komplementarne literature, objašnjava se institucionalni početak nastanka hrvatskog vojnog nazivlja i njegova upotreba do danas.

Cilj predmeta je upoznati studente o nastanku i razvoju hrvatskog vojnog  nazivlja, njegovom povijesnom kontinuitetu,  uključujući i njegovu suvremenu upotrebu u Oružanim snagama Republike Hrvatske

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz hrvatske opće i vojne povijesti u razdoblju 19. i 20. stoljeća; 2. Upoznati i analizirati genezu nastanka hrvatskog vojnog nazivlja; 3. Vojno nazivlje objasniti i usporediti na temelju kontrastivne analize austrijskih, mađarskih i hrvatskih izvora; 4. Prikupljati stručnu i znanstvenu literaturu; 5. Napisati jasan i strukturiran pismeni rad; 6. Održati jasno i strukturirano usmeno izlaganje; 7. Koristiti suvremene informacijske i komunikacijske tehnologije i vještine komuniciranja; 8. Pridržavati se etičkih načela u radu
Literatura
Obvezna

Die Habsburgermonarchie 1848-1918; Band V; Die bewaffnete Macht; Verlag der österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1987.; A. J. P. Taylor, Habsburška monarhija 1809-1918., Zagreb 1990.; T. Macan/Ž. Holjevac, Povijest hrvatskog naroda, Nakladni zavod Matice hrvatske-Školska knjiga, Zagreb, 2013.; Hrvatski vojnik, Glasilo Ministarstva obrane Republike Hrvatske, 4. prosinca 1992., dossier str. 20-26.; Hrvatski vojnik, Glasilo Ministarstva obrane Republike Hrvatske, Razlikovni popis vojnih nazivaka – A-Z (1992.); Dienstreglement für das kaiserliche und königliche Heer, Zweite Auflage des Reglements vom Jahre 1873, Bd. 1, Wien 1909; Službovnik za kr. ug. domobranstvo, Drugo izdanje službovnika od godine 1875. [Dienstreglement für die k. ung. Landwehr. Zweite Auflage des Dienstreglements vom Jahre 1875] Bd. 1 , Budapest 2, 1910).

Dopunska
  1. Orešković, , Militärwörterbuch Deutsch-Kroatisch. Kroatisch-Deutsch, Wien 2008.; Z. Orešković, Die zeitgenössische kroatische Militärterminologie und die Geschichte ihrer Entstehung. Dissertation, Universität Wien, 2010, B. Šulek, Deutsch-kroatisches Wörterbuch. Němačko-hrvatski rěčnik, Bd. 1- 2, Zagreb 1860, M. Samardžija, Hrvatski jezik u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, Zagreb 1993.; M. Samardžija, Jezični purizam u NDH. Savjeti hrvatskoga državnog ureda za jezik, Zagreb 1993.; M. Samardžija, Normierung und Standardisierung des Kroatischen, In: Lew N. ZYBATOW (Hg.), Sprachwandel in der Slavia. Die slavischen Sprachen an der Schwelle zum 21. Jahrhundert Bd. 2, Frankfurt am Main 2000, 585-587.; L. Steindorf, Kroatien. Vom Mittelalter bis zur Gegenwart ,Regensburg 2001.; H. Sundhaussen, Geschichte Jugoslawiens 1918 – 1980, Stuttgart-Berlin-Köln-Mainz 1982).; R. W. Seton-Watson, Die südslawische Frage im Habsburger Reiche, Berlin 1913).; B. Kunzmann-Müller, Sprachlicher Wandel im modernen Kroatischen, In: Lew N. ZYBATOW (Hg.), Sprachwandel in der Slavia. Die slavischen Sprachen an der Schwelle zum 21. Jahrhundert Bd. 1, Frankfurt am Main 2000, 130-131.

 

NAPOMENA: Popis preporučene literature nije konačan i proširit će se novim naslovima u dogovoru s polaznicima kolegija, sukladno odabranim temama seminarskog rada.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;

Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija seminarskog rada;

Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarskim obvezama

Način polaganja ispita
  • Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; aktivnost na nastavi; samostalan rad;
  • Završni ispit (usmeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

nedovoljan (1) – 0 do 49,9 %

dovoljan (2) – 50 do 64,9 %

dobar (3) – 65 do 79,9 %

vrlo dobar (4) – 80 do 89,9 %

izvrstan (5) – 90 do 100 %

 

Način stjecanja ocjene:

  1. Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene
    • seminarske obveze – 50 %
    • aktivnost na nastavi – 10 %
    • samostalan rad – 10 %
  2. Završni ispit – 30% ocjene

usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50 % ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 1.4 50
Aktivnost na nastavi 0.28 10
Samostalni rad 0.28 10
Ukupno bodova tijekom nastave 4 100
Datumi kolokvija
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje, ciljevi predmeta, studentske obveze, etc.
2. Austro-ugarska nagodba (1867.); Hrvatska pod Habsburzima
3. Vojna krajina; Statuta Valachorum
4. Hrvatsko – ugarska nagodba (1868.); Zakonske odredbe
5. Vojna pitanja u Monarhiji, vojno ustrojstvo, jezična problematika
6. Hrvatsko vojno nazivlje u Austro-Ugarskoj monarhiji
7. Otac hrvatskog vojnog nazivlja Bogoslav Šulek
8. Hrvatsko vojno nazivlje u Austro-Ugarskoj-monarhiji, analiza izvora
9. Hrvatsko vojno nazivlje u Austro-Ugarskoj-monarhiji, analiza izvora
10. Nezavisna Država Hrvatska (1941.-1945.)
11. Vojno nazivlje u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, analiza izvora
12. Hrvatsko vojno nazivlje u međuratnom razdoblju (1918.-1940.), analiza izvora
13. Komunistička Jugoslavija (1945.-1991.) Položaj hrvatskog jezika, JNA
14. Vojno nazivlje u JNA, analiza izvora
15. Republika Hrvatska; Vojno nazivlje u Republici Hrvatskoj
Seminari
Tjedan Tema
1. Hrvatsko ugarska nagodba u zrcalu tiska
2. Autonomija Trojedne kraljevine
3. Bogoslav Šulek – filološki i teološki rad
4. Hrvatski jezik u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj
5. Ustroj oruženih snaga u NDH
6. Miroslav Krleža i vojno nazivlje
7. Statuta Valachorum – vjerske odredbe
8. Jugoslavenska Narodna Armija – Nacionalna struktura zapovjednog kadra
9. Jezični purizam u Hrvata
10. Suvremeno hrvatsko vojno nazivlje
11. Odabrane teme I.
12. Odabrane teme II.
13. Odabrane teme III.
14. Odabrane teme IV.
15. Odabrane teme V.