|
Detaljni izvedbeni plan
|
Akademska godina |
2020. / 2021. |
Semestar |
Ljetni |
Studij |
Preddiplomski sveučilišni studij psihologije |
Godina studija |
1. |
I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU |
Naziv predmeta |
SOCIJALNI NAUK CRKVE |
Kratica predmeta |
TEOP-8 |
Šifra predmeta |
101666 |
Status predmeta |
Izborni |
ECTS bodovi |
3 |
Preduvjeti za upis predmeta |
Nema |
Ukupno opterećenje predmeta |
Vrsta nastave |
Ukupno sati |
Predavanja |
30 |
Mjesto i vrijeme održavanja nastave |
HKS – prema objavljenom rasporedu |
II. NASTAVNO OSOBLJE |
Nositelj predmeta |
Ime i prezime |
Marijana Kompes |
Akademski stupanj/naziv |
Doktorica znanosti |
Zvanje |
Docent |
Kontakt e-mail |
marijana.kompes@unicath.hr |
Telefon |
+385 (1) 3706 620 |
Konzultacije |
Prema objavljenom rasporedu |
III. DETALJNI PODACI O PREDMETU |
Jezik na kojem se nastava održava |
Hrvatski |
Opis predmeta |
Ciljevi predmeta: Razumijevanje naravi socijalnog nauka Crkve, uvid u njegov povijesni razvitak, pregled osnovnih načela, pregled važnih socijalnih tema u kontekstu socijalnog nauka te upoznavanje s glavnim crkvenim dokumentima o socijalnom nauku.
Sadržaj predmeta: Narav socijalnog nauka Crkve. Povijesni razvoj: od Svetog pisma do danas. Značenje socijalnog nauka u Hrvatskoj. Temeljna načela: dostojanstvo ljudske osobe, ljudska prava, opće dobro, solidarnost, supsidijarnost, sudjelovanje, „povlaštena briga za siromahe“. Upoznavanje s glavnim enciklikama i drugim socijalnim dokumentima. Glavne socijalne teme pod vidom njihove novosti kao i značenja u kontekstu crkvenih, društvenih i svjetskih zbivanja (rad, vjerske slobode, demokracija, razvoj čovječanstva, obitelj …).
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Objasniti glavna načela socijalnog nauka Crkve; Navesti osnovna obilježja socijalnih enciklika; Osposobiti za primjenu načela socijalnog nauka Crkve u raspravi o aktualnim socijalnim problemima; Obrazložiti ulogu Crkve u životu i uređenju društva |
Literatura |
Obvezna |
- Valković, M. (ur.) (1991). Socijalni dokumenti Crkve. Sto godina katoličkoga socijalnog nauka. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (str. V-XXXVI i odabrani tekstovi)
- Ivan Pavao II. (2001). Centesimus annus. Stota godina. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Papinsko vijeće „Iustitia et pax“. (2005). Kompendij socijalnog nauka Crkv., Zagreb: Kršćanska sadašnjost, Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve, Komisija hrvatske biskupske konferencije “Iustitia et pax”. (odabrana poglavlja)
- Valković, M. (1992). Društveni nauk Crkve: narav, aktualnost i problematika. Bogoslovska smotra, 62 (1-2), 8-22.
- Höffner, J. (2005). Kršćanski socijalni nauk. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
- Marasović, Š. (2004). Porijeklo i sadržaj pojma »solidarnost«, Bogoslovska smotra, 74 (2), 353-376.
- Valković, M. (2000). Civilno društvo izazov za državu i Crkvu. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Baloban, S. i Črpić, G. (ur.) (2012). Ljubav u istini u društvenim pitanjima. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrani tekstovi).
- Ivan Pavao II. (2006). Ex corde Ecclesiae. Iz srca crkve. Apostolska konstitucija o katoličkim sveučilištima. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Baloban, S., Črpić G., Štefanac Petrović. D. (ur.) (2014). Kultura rada u Hrvatskoj. Peti hrvatski socijalni tjedan. Zagreb, 21.-23. listopada 2011. Zagreb: Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve, Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
- Franjo (2013). Radost evanđelja (Evangelii gaudium). Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
- Franjo (2015). Ne dajte da vam ukradu nadu! Split: Verbum. (str. 115.-120.)
- Müller, G. L. Kardinal (2015). Siromaštvo. Izazov za vjeru. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (str. 5.-10., 11.-24.; 127.-139.)
- Franjo (2015.). Hvaljen budi (Laudato si’). Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
|
Dopunska |
- Grbac, J. (1996). Graditelji Kraljevstva. Teologija rada II. vatikanskog sabora. Rijeka: Teologija u Rijeci. (odabrani tekstovi)
- Benedikt XVI. (2010). Enciklika Caritas in veritate. Ljubav u istini. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Bajsić, V. (1992). Godina 1989., Bogoslovska smotra 62 (1-2), 52-63.
- Kušar, S. (1992) Promicanje razvitka u integralnom humanom smislu, Bogoslovska smotra 62 (1-2), 127-134.
- Grbac, J. (2009). Političko-društveni vid supsidijarnosti. Teoretsko utemeljenje supsidijarnosti u društvenom i političkom životu, Bogoslovska smotra, 79 (1), 11-61.
- Baloban, S. (2002). Socijalna budućnost Hrvatske. U: S. Baloban. Izazovi civilnog društva u Hrvatskoj. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Baloban, S. (ur.) (1999). Kršćanin u javnom životu. Zagreb: Glas Koncila.
- Baloban, S. (2001). Hrvatska obitelj na prekretnici, Zagreb: Glas Koncila.
- Baloban, S. i Črpić, G. (2007). Socijalni kompendij: Izazov i nadahnuće. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Baloban, S. i Črpić, G. (2005). Kultura nedjelje i dostojanstvo radnika. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Baloban, S. i Črpić, G. (2003). O dostojanstvu čovjeka i općem dobru u Hrvatskoj. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
- Galeazzi, G., Tornielli A. (2015). Papa Francesco: Questa economia uccide. Con un´intervista esclusiva su capitalismo e giustizia sociale. Segrate: Edizione Piemme.
|
Način ispitivanja i ocjenjivanja |
Polaže seDa |
Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe |
Ulazi u prosjekDa |
Preduvjeti za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita |
- Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)
- Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kumulativno ostvareno na dva kolokvija i eseju)
|
Način polaganja ispita |
- Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti
- Završni pismeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti)
|
Način ocjenjivanja |
Način stjecanja bodova:
1. Nastavne aktivnosti – 70%:
- 1. kolokvij – 30%
- 2. kolokvij – 30%
- esej – 10%
2. Završni pismeni ispit – 30%
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:
- izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
- vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
- dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
- dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova
- nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova
|
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova |
VRSTA AKTIVNOSTI |
ECTS bodovi - koeficijent opterećenja studenata |
UDIO OCJENE (%) |
Pohađanje nastave |
0.8 |
0 |
Kolokvij-međuispit |
0.66 |
30 |
Kolokvij-međuispit |
0.66 |
30 |
Esej |
0.22 |
10 |
Ukupno tijekom nastave |
2.34 |
70 |
Završni ispit |
0.66 |
30 |
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) |
3 |
100 |
|
Datumi kolokvija |
8. i 13. termin nastave |
Datumi ispitnih rokova |
Prema objavljenom rasporedu |
IV. TJEDNI PLAN NASTAVE |
Predavanja |
Tjedan |
Tema |
1. |
Definicija i aktualnost socijalnog nauka Crkve. Individualna i socijalna etika. Socijalna misao pape Franje. |
2. |
Odnos pojedinca i društva. |
3. |
Dijakonija - ljubav prema bližnjemu: povijesni pregled življene vjere. |
4. |
Strukturalni i individualno-etički naglasci socijalnih enciklika. |
5. |
Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: dostojanstvo ljudske osobe. |
6. |
Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: opće dobro i solidarnost. |
7. |
Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: supsidijarnost i sudjelovanje. |
8. |
Kolokvij 1 |
9. |
Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: socijalna pravednost i povlaštena briga za siromašne. |
10. |
Rad u socijalnom nauku Crkve. Obitelj: temeljna stanica društva. |
11. |
Ljudska prava. |
12. |
Civilno društvo |
13. |
Kolokvij 2 |
14. |
Politička etika. Crkva i politika. |
15. |
Gospodarska etika. Ekološka problematika. Crkva i okoliš. |