Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2020. / 2021. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Dr. Ivan Merz – odabrane teme
Kratica predmeta IZBP-64 Šifra predmeta 150164
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Saša Ceraj
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Petar Bilobrk
Akademski stupanj/naziv magistar religiologije Zvanje Asistent
Kontakt e-mail Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj je kolegija prezentirati povijesne okolnosti i prilike vremena koje su u 19. i početkom 20. stoljeća utjecale na nastanak, razvoj, razloge i značaj formiranja Orlovstva u Europi i Hrvatskoj, te razjasniti važnost utjecaja dr. Ivana Merza na uspostavu hrvatskog orlovskog specifikuma. Predstaviti studentima interdisciplinarno područje djelovanje dr. Ivana Merza u Hrvatskom orlovskom savezu valorizacijom prinosa hrvatskoj suvremenoj povijesti i kulturi slijedom historiografsko-kulturološkog i filozofsko-kineziološkog diskursa i humanističkog pristupa. Na temelju analize i provedbe zaključaka utvrditi i razjasniti interesno područje kolegija te omogućiti sagledavanje djelovanja dr. Ivana Merza i Hrvatskoga orlovskog saveza putem utjecaja na društvene prilike dvadesetih godina XX. stoljeća. Predstaviti i definirati Merzovo uvođenje nove kontekstualizacije teorijsko-praktičnog prinosa području kineziologije kao svojevrsnog specifikuma hrvatskog povijesno-kulturnog korpusa naznačenog razdoblja te valorizirati karakteristike Merzova novo uspostavljenog pedagoško-edukativnog pristupa u formaciji i odgoju cjelovite osobnosti čovjeka. Predstaviti jasan utjecaj dr. Ivana Merza na distinkcijsko idejno definiranje hrvatskoga Orlovstva, putem „Zlatne knjige“, kao snažnog socijalnog i moralnog korektiva u društvu te Merzova prinosa uvođenju ženske grane hrvatskoga Orlovstva i detaljnog povijesnog prikaza i analize rada Sveze hrvatskih orlica i đačkog pokreta. Na temelju detaljne razrade definirati, sagledati i dovesti u aktivnu vezu interesna područja djelovanja u kontekstu prinosa nacionalnom povijesno-kulturnom prostoru te pojmovno razjasniti smjernice, metodologiju i organizacijske modele djelovanja hrvatskoga Orlovstva.

Sadržaj: Slijedom teorijskih polazišta domaće i međunarodne literature, provesti komparaciju obilježja djelovanja orlovskih organizacija u europskim zemljama te osigurati odgovarajuće problemske postavke za uspostavu kritičkog modela proučavanja i profilacije rada i djelovanja dr. Ivana Merza i Hrvatskoga orlovskog saveza, posebice uključivanjem povijesnog i interkulturalnog konteksta. Omogućiti i razjasniti sustavni prikaz metodologije i ustroja specifičnosti hrvatskoga orlovskog odgojnog-obrazovnog modela s posebnim osvrtom na ulogu kineziološkog diskursa u očekivanoj formaciji Orlova temeljenoj na zasadama opće kulture i specifikuma Hrvatskoga orlovskog saveza putem utjecaja dr. Ivana Merza. Predstaviti detaljan programsko-organizacijski prikaz rada i interpretirati provedbu organiziranih modela vanjskog djelovanja te ujedinjenja i osamostaljenja, Hrvatskoga orlovskoga saveza s posebnim osvrtom na povijesno, kulturno, obrazovno, pedagoško, sociološko, religijsko i kineziološko polje rada u skladu sa razlučivim razdobljima i tematskim cjelinama. Uspostaviti valorizaciju utjecaja dr. Ivana Merza na rad Hrvatskoga orlovskog saveza koji je na temelju njegova prinosa transformiran iz organizacije određene uskim poljem djelovanja u snažnu kulturno-obrazovnu organizaciju sa širokim područjem aktivnosti. Usvojiti nove zaključke o značaju i utjecaju Merzova prinosa na hrvatski povijesno-kulturni korpus XX. stoljeća, te smještaj u prošireni europski kontekst.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz suvremene hrvatske povijesti i interdisciplinarnim djelovanjem dr. Ivana Merza u razdoblju 1896-1928. godine; 2. Prepoznati temeljne procese iz hrvatske, europske i svjetske suvremene povijesti u razdoblju 1890-1930., te aktivno sagledati poveznice između predstavljenih segmenata utjecaja dr. Ivana Merza i djelovanja hrvatskoga Orlovstva; 3. Prikupljati stručnu i znanstvenu literaturu te samostalno provoditi istraživanje arhivskih izvora; 4. Stjecanje i usvajanje objektivne kritičko-interpretacijske analize i osvrta na temelju arhivsko-znanstvenih i stručnih historiografskih izvora; 5. Održavanje jasnog i strukturiranog izlaganja na zadanu temu uz popratnu diskusiju; 6. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi u sklopu nastavnog procesa; 7. Korištenje suvremenih informacijsko-komunikacijskih tehnologija u izlaganju; 8. Stjecanje, korištenje i jasno prezentiranje vještina komuniciranja i stručno-znanstvenog izlaganja; 9. Poštivanje i pridržavanje etičkih načela u znanstveno-stručnom radu
Literatura
Obvezna

J. Krišto, Hrvatski katolički pokret 1903-1945, Zagreb 2004.; Z. Matijević (ur.) Hrvatski katolički pokret (zbornik radova), Zagreb, 2002. (odabrana poglavlja); D. Kniewald, Dr. Ivan Merz – život i djelovanje, Zagreb, 1932.; Pojava i značenje Ivana Merza u Crkvi u Hrvatskoj, Zbornik radova sa Simpozija održanog 1978. prigodom 50 obljetnice smrti Ivana Merza, Zagreb, 1979.  (odabrana poglavlja)

Dopunska

B. Nagy (ur.) Ivan Merz Sabrana djela, svezak 1.-6., Zagreb, 2011.-2015; B. Perović, Hrvatski katolički pokret, Roma, 1976.;  R. Horvat, Hrvatska na mučilištu, Zagreb, 1992.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% bodova tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti –  ostvareno kumulativno.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze, 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni);
  2. Završni ispit (usmeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više

 Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

    • seminarske obveze – 20% 
    • 1. kolokvij – 25%
    • 2. kolokvij – 25%

b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

  • usmeni ispit – 30%
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Seminarski rad 0.6 20
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 1. kolokvij: 8. tjedan nastave; 2. kolokvij: 14. tjedan nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod. Objašnjenje oblika nastave, ciljeva kolegija i obveza
2. Život i djelo dr. Ivana Merza
3. Nastanak Orlovstva u Europi i Hrvatskoj – povijesne okolnosti i značajke
4. Utjecaj dr. Ivana Merza na razvoj hrvatskoga Orlovstva
5. Prema samostalnosti: ujedinjenje hrvatskoga Orlovstva
6. Programske odrednice Hrvatskog orlovskog saveza – Zlatna knjiga i Kodeks
7. Prikaz dokumentarnog filma o dr. Ivanu Merzu. Evaluacija 1. dijela kolegija
8. Prvi kolokvij – pisana provjera znanja
9. Tjelesna kultura kao specifikum i razlikovna datost hrvatskoga Orlovstva
10. Prinos dr. Ivana Merza stvaranju posebnosti hrvatskoga Orlovstva
11. Odnos Hrvatskog orlovskog saveza s ostalim kulturno-tjelovježbenim organizacijama: Hrvatski sokolski savez
12. Zabrana rada i ukidanje Hrvatskog orlovskog saveza
13. Vodeće osobe hrvatskoga Orlovstva: I. Protulipac, D. Žanko, A. Ćepulić, M. Stanković.
14. Drugi kolokvij – pisana provjera znanja
15. Završno predavanje. Primjer rada i djelovanja jednog orlovskog društva
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodni seminar. Podjela tema studentskih panela i terminski plan
2. Uvod u pisanu baštinu dr. Ivana Merza
3. Utjecaj Ljubomira Marakovića na dr. Ivana Merza
4. Dnevnički tekstovi dr. Ivana Merza
5. Kritički prikaz novije francuske književnosti kod dr. Ivana Merza
6. Zlatna knjiga: I. dio – odabrane teme
7. Zlatna knjiga: II. dio – odabrane teme
8. Prvi kolokvij – pisana provjera znanja
9. Dr. Ivan Merz – Rim i papinstvo
10. Dr. Ivan Merz – pionir Katoličke akcije Crkve u Hrvata
11. Dr. Ivan Merz – promicatelj liturgijske obnove u Hrvatskoj
12. Filozofija u misli dr. Ivana Merza
13. Dr. Ivan Merz: „Načela političkog djelovanja katolika“
14. Drugi kolokvij – pisana provjera znanja
15. Rezultati kolokvija i završna diskusija