|
Detaljni izvedbeni plan
|
Akademska godina |
2020. / 2021. |
Semestar |
Zimski |
Studij |
Diplomski sveučilišni studij psihologije |
Godina studija |
1. |
I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU |
Naziv predmeta |
PSIHOLOGIJSKA ETIKA |
Kratica predmeta |
PSD18 |
Šifra predmeta |
101729 |
Status predmeta |
Obvezni |
ECTS bodovi |
2 |
Preduvjeti za upis predmeta |
Nema |
Ukupno opterećenje predmeta |
Vrsta nastave |
Ukupno sati |
Predavanja |
15 |
Mjesto i vrijeme održavanja nastave |
HKS – prema objavljenom rasporedu |
II. NASTAVNO OSOBLJE |
Nositelj predmeta |
Ime i prezime |
Andreja Brajša Žganec |
Akademski stupanj/naziv |
Doktorica znanosti |
Zvanje |
Redoviti profesor |
Kontakt e-mail |
|
Telefon |
+385 (1) |
Konzultacije |
Prema objavljenom rasporedu |
III. DETALJNI PODACI O PREDMETU |
Jezik na kojem se nastava održava |
Hrvatski |
Opis predmeta |
Ciljevi predmeta: Ovladavanje temeljnim znanjima o načelima psihologijske etike s naglaskom na različita područja psihologijske prakse te pružanje uvida u etičke principe, dileme i promišljanja unutar psihologije. Upoznati studente s osnovnim teorijskim pristupima, etičkim načelima, procesom donošenja etičkih prosudbi i etičkih odluka, etičkim kodeksima, posebno Kodeksom etike Hrvatske psihološke komore te meta kodeksima, kao i etičkim načelima psihologijskih istraživanja, poglavito etičkim načelima istraživanja s djecom u cilju osiguravanja više razine profesionalne etike u budućoj praksi.
Sadržaj predmeta: Opća načela psihologijske etike. Prikaz etičkih standarda i etičkih kodeksa (APA, HPK). Temeljna načela i pitanja psihologijske etike (npr. povjerljivost, odgovornost, pravičnost, poštivanje ljudskih prava i dostojanstva). Standardi etičkog ponašanja psihologa (u praksi i znanosti). Načela znanstvenog rada i etička pitanja. Etika pomažućih profesija. Etika istraživanja s djecom (etički kodeks istraživanja s djecom i etičke dileme). Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse (klinička, školska, industrijska, forenzička psihologija itd.)
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Razlikovati temeljna načela i pitanja psihologijske etike; Analizirati pristupe profesionalne etike te opća načela psihologijske etike; Sintetizirati standarde etičkog ponašanja psihologa u praksi i znanosti; Integrirati spoznaje iz etike i vrijednosti, etičkih standarda, etičkih pravaca; Interpretirati i usporediti etički kodeks Američkog psihološkog društva i Hrvatske psihološke komore te meta kodeksa EFPPA-e kao i druge nacionalne i internacionalne kodekse; Kritički prosuđivati etičke dileme u različitim područjima psihologijske prakse; Djelovati samostalno i timski u usmenom i pismenom predstavljanju i analiziranju etičkih problema u okviru teorijskih i istraživačkih spoznaja iz psihologije |
Literatura |
Obvezna |
- EFPPA (2005). Meta Code of Ethics. http:/www.efpa.eu/ethics/ethical-codes.
- Berk, L. (2007). Psihologija cjeloživotnog razvoja (str. 37-39). Jastrebarsko: Naklada Slap.
- Kodeks etike psihološke djelatnosti. http://www.hpk.hr
- Kolesarić, V. (1996). O etičkom kodeksu Hrvatskog psihološkog društva. Hrvatski psihologijski glasnik, prosinac, str. 11-14.
- Dijete i društvo, časopis za promicanje prava djeteta, 5(1), 2003. – članci uključujući etički kodeks istraživanja s djecom.
- Vasta, R., Haith, M.M. i Miller, S.A. (1998). Dječja psihologija (str. 82-85). Jastrebarsko: Naklada slap.
|
Dopunska |
- American Psychological Association (1992). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychologist, 47, 12, 1597-1611.
- Bersoff, D.N. (2008). Ethical conflicts in psychology. Washington: American Psychological Association.
- Hadžiselimović, Dž., Plavšić, M., Pregrad J., Rusijan Ljuština, V. (ur.) (2009). Psihologija, mediji, etika. Pula: Društvo psihologa Istre i Naklada slap.
- Konvencija o pravima djeteta (2001). Zagreb: Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži.
- Lindsay, G., Koene, C., Ovreeide, H, Lang, F. (2008). Ethics for european psychologists. Goettingen: Hogrefe.
- The British Psychological Society (2000). Code of Conduct, Ethical Principles and Guidelines. http://www.bps.org.uk
|
Način ispitivanja i ocjenjivanja |
Polaže seDa |
Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe |
Ulazi u prosjekDa |
Preduvjeti za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita |
- Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)
- Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave
|
Način polaganja ispita |
- Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti
- Završni pismeni ispit (minimum za prolaz 50% točne riješenosti)
|
Način ocjenjivanja |
Način stjecanja bodova:
1. Nastavne aktivnosti – 70%:
- 1. kolokvij – 25%
- 2. kolokvij- 25%
- pismeni seminarski rad – 10%
- izlaganje seminarskog rada – 10%
2. Završni pismeni ispit – 30%
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:
- izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
- vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
- dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
- dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova
- nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova
|
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova |
VRSTA AKTIVNOSTI |
ECTS bodovi - koeficijent opterećenja studenata |
UDIO OCJENE (%) |
Pohađanje nastave |
0.8 |
0 |
Seminarski rad |
0.12 |
10 |
Seminarsko izlaganje |
0.12 |
10 |
Kolokvij-međuispit |
0.3 |
25 |
Kolokvij-međuispit |
0.3 |
25 |
Ukupno tijekom nastave |
1.64 |
70 |
Završni ispit |
0.36 |
30 |
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) |
2 |
100 |
|
Datumi kolokvija |
8. i 14. termin nastave |
Datumi ispitnih rokova |
Prema objavljenom rasporedu |
IV. TJEDNI PLAN NASTAVE |
Predavanja |
Tjedan |
Tema |
1. |
Uvod u psihologijsku etiku |
2. |
Profesionalna etika, etika pomažućih profesija |
3. |
Temeljna načela, principi i pitanja psihologijske etike (npr. kompetentnost, povjerljivost, odgovornost, pravičnost, poštivanje ljudskih prava i dostojanstva, rješavanje problema) |
4. |
Prikaz etičkih standarda i etičkih kodeksa (APA, HPK) |
5. |
Meta kodeks EFPPA |
6. |
Standardi etičkog ponašanja, etička pitanja, donošenje etičkih odluka, odnos između rizika i koristi |
7. |
Načela znanstvenog rada i etička pitanja, Etički aspekti istraživanja čovjekova razvoja |
8. |
Kolokvij 1; Etika istraživanja s djecom (etički kodeks istraživanja s djecom i etičke dileme) |
9. |
Etička pitanja o pojavljivanju psihologa i psihologije u javnom i medijskom prostoru |
10. |
Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse - klinička psihologija |
11. |
Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse – psihologija obrazovanja |
12. |
Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse – forenzička psihologija |
13. |
Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse |
14. |
Kolokvij 2 |
15. |
Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse |