|
Detaljni izvedbeni plan
|
Akademska godina |
2020. / 2021. |
Semestar |
Zimski |
Studij |
Diplomski sveučilišni studij psihologije |
Godina studija |
2. |
I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU |
Naziv predmeta |
FORENZIČKA PSIHOLOGIJA |
Kratica predmeta |
IZBD-21 |
Šifra predmeta |
157433 |
Status predmeta |
Izborni |
ECTS bodovi |
4 |
Preduvjeti za upis predmeta |
Nema |
Ukupno opterećenje predmeta |
Vrsta nastave |
Ukupno sati |
Predavanja |
30 |
Seminari |
15 |
Mjesto i vrijeme održavanja nastave |
HKS – prema objavljenom rasporedu |
II. NASTAVNO OSOBLJE |
Nositelj predmeta |
Ime i prezime |
Tajana Ljubin Golub |
Akademski stupanj/naziv |
Doktorica znanosti |
Zvanje |
Redoviti profesor |
Kontakt e-mail |
|
Telefon |
+385 (1) |
Konzultacije |
Prema objavljenom rasporedu |
III. DETALJNI PODACI O PREDMETU |
Jezik na kojem se nastava održava |
Hrvatski |
Opis predmeta |
Ciljevi kolegija: Upoznavanje s područjem forenzičke psihologije i uloge psihologa u kaznenom postupku. Upoznavanje s pravnim osnovama kaznenog postupka. Upoznavanje s tehnikama, mogućnostima i ograničenjima ispitivanja osumnjičenika i svjedoka te s čimbenicima vjerodostojnosti svjedočenja. Upoznavanje sa psihološkim zakonitostima sudskih procesa i presuda.
Sadržaj kolegija: Određenje, područje primjene i povijesni razvoj forenzičke psihologije. Uloga psihologa u radu policije, sudova, predkaznenom i kaznenom postupku. Osnove kaznenog i kazneno procesnog prava. Metode, postupci i tehnike ispitivanja i intervjuiranja osumnjičenih i svjedoka. Posebnosti uzimanja iskaza i intervjuiranja pripadnika pojedinih skupina (djeca, starije osobe, žrtve). Psihološki aspekti priznanja. Vjerodostojnost iskaza i priznanja, postupci, metode i tehnike za otkrivanje laganja. Psihologija svjedočenja, čimbenici koji djeluju na točnost opažanja, pamćenja i prisjećanja kaznenih djela, vjerodostojnost svjedočenja. Psihologijski aspekti sudskog procesa i presuda.
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Opisati ulogu psihologa u policijskom i pravosudnom sustavu; Opisati utjecaj psiholoških procesa i zakonitosti na davanje izjave svjedoka, odnosno na prepoznavanje; Pobrojati i prepoznati glavne pogreške prilikom uzimanja izjave; Prepoznati psihopatske počinitelje; Objasniti glavne metode za detekciju laži; Navesti i objasniti glavne nepravne čimbenike sumnjičenja i presuđivanja; Objasniti psihološke procese kod priznanja |
Literatura |
Obvezna |
- Gudjonsson, G. H. & Haward, L. R. C. (1998). Forensic Psychology. London: Routledge.
- Memon, A., Vrij, A., & Bull, R. (1998). Psychology and Law: Truthfulness, Accuracy and Credibility. London: McGraw-Hill.
- Wrightsman, L. S., Greene, E., Nietzel, M. T. & Fortune, W. H. (2002). Psychology and the Legal System (5th Edition). Belmont: Wadsworth.
|
Dopunska |
- Ajduković, M. (2004). Psihosocijalne intervencije s počiniteljima nasilja u obiteljima. Hrvatski ljetopis za kazneno pravo i praksu, 11, 1, 2004, 171-199.
- Kovačević, D., Ljubin Golub, T. (2007). Forenzični intervju s djetetom. U T. Žarković Palijan, D. Kovačević (ur.), Iz forenzične psihijatrije 2 (str. 189-217) Zagreb: Ceres.
- Lamb, M.E., Sternberg, K.J., Orbach, Y., Hershkowitz, I., Esplin, P.W. (1999). Forensic Interviews of Children. U: A. Memon, R. Bull (ur.). Handbook of the Psychology of Interviewing (str. 253-277). Chichester, United Kingdom and New York: Wiley.
- Ljubin, T. (2000). Kako povećati dosjećanje svjedoka: Kognitivni intervju. Policija i sigurnost, 9, 3-6, 187-199.
- Ljubin, T. (2003). Psihološki profil zlostavljača. U: M. Ajduković, G. Pavleković (ur.), Nasilje nad ženom u obitelji (str. 115-123). Zagreb: Društvo za psihološku pomoć.
- Wells, G.L., Loftus, E.F. (2003). Eyewitness Memory for people and events (chapter 9). U: Goldstein, A.M., Weiner, I.B. Handbook of psychology, vol. 11. Forensic psychology, str. 149-160. Chichester: Wiley & sons.
|
Način ispitivanja i ocjenjivanja |
Polaže seDa |
Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe |
Ulazi u prosjekDa |
Preduvjeti za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita |
- Redovito pohađanje nastave (manje od 30% neopravdanih izostanaka)
- Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kumulativno ostvareno na dva kolokvija i seminarima)
|
Način polaganja ispita |
- Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti
- Završni pismeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti)
|
Način ocjenjivanja |
Način stjecanja bodova:
1.Nastavne aktivnosti – 70%:
- Kolokvij 1. – 30%
- Kolokvij 2. – 30%
- Aktivnost na nastavi – 10%
2.Završni pismeni ispit – 30%
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:
- izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
- vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
- dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
- dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova
- nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova
|
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova |
VRSTA AKTIVNOSTI |
ECTS bodovi - koeficijent opterećenja studenata |
UDIO OCJENE (%) |
Pohađanje nastave |
1.2 |
0 |
Aktivnost na nastavi |
0.6 |
10 |
Kolokvij-međuispit |
0.7 |
30 |
Kolokvij-međuispit |
0.7 |
30 |
Ukupno tijekom nastave |
3.2 |
70 |
Završni ispit |
0.8 |
30 |
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) |
4 |
100 |
|
Datumi kolokvija |
8. i 15. termin nastave |
Datumi ispitnih rokova |
Prema objavljenom rasporedu |
IV. TJEDNI PLAN NASTAVE |
Predavanja |
Tjedan |
Tema |
1. |
Određenje pojmova, povijesni razvoj forenzičke psihologije |
2. |
Uloga psihologa u radu policije i pravosuđa. Područja vještačenja. |
3. |
Osnovni zakonski propisi vezani uz rad psihologa u policiji i pravosuđu. |
4. |
Psihologija svjedočenja odraslih. Tehnike ispitivanja svjedoka. |
5. |
Psihologija svjedočenja djece. |
6. |
Psihologija svjedočenja: Prepoznavanje. |
7. |
Psihologija počinitelja kaznenih djela. |
8. |
Kolokvij 1; Psihologija žrtava. |
9. |
Psihologija priznanja. |
10. |
Psihologijski aspekti odluka u predkaznenom i kaznenom postupku. |
11. |
Detekcija laži: vjerodostojnost iskaza. |
12. |
Detekcija laži: mjerenje fizioloških reakcija. |
13. |
Detekcija laži: neverbalni pokazatelji. |
14. |
Uloga psihologa u postupcima prema maloljetnim počiniteljima. |
15. |
Kolokvij 2; Uloga psihologa u procjeni penalnog tretmana. |
Seminari |
Tjedan |
Tema |
1. |
Seminar uz nastavnu temu. |
2. |
Seminar uz nastavnu temu. |
3. |
Seminar uz nastavnu temu. |
4. |
Seminar uz nastavnu temu. |
5. |
Seminar uz nastavnu temu. |
6. |
Seminar uz nastavnu temu. |
7. |
Seminar uz nastavnu temu. |
8. |
Seminar uz nastavnu temu. |
9. |
Seminar uz nastavnu temu. |
10. |
Seminar uz nastavnu temu. |
11. |
Seminar uz nastavnu temu. |
12. |
Seminar uz nastavnu temu. |
13. |
Seminar uz nastavnu temu. |
14. |
Seminar uz nastavnu temu. |
15. |
Seminar uz nastavnu temu. |