|
Detaljni izvedbeni plan
|
Akademska godina |
2020. / 2021. |
Semestar |
Zimski |
Studij |
Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije |
Godina studija |
1. - 3. |
I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU |
Naziv predmeta |
Dr. Ivan Merz – odabrane teme |
Kratica predmeta |
IZBP-64 |
Šifra predmeta |
150164 |
Status predmeta |
Izborni |
ECTS bodovi |
4 |
Preduvjeti za upis predmeta |
Nema |
Ukupno opterećenje predmeta |
Vrsta nastave |
Ukupno sati |
Predavanja |
30 |
Seminari |
15 |
Mjesto i vrijeme održavanja nastave |
HKS – prema objavljenom rasporedu |
II. NASTAVNO OSOBLJE |
Nositelj predmeta |
Ime i prezime |
Saša Ceraj |
Akademski stupanj/naziv |
Doktor znanosti |
Zvanje |
Docent |
Kontakt e-mail |
|
Telefon |
+385 (1) |
Konzultacije |
Prema objavljenom rasporedu |
Suradnici na predmetu |
Ime i prezime |
Petar Bilobrk |
Akademski stupanj/naziv |
magistar religiologije |
Zvanje |
Asistent |
Kontakt e-mail |
|
Telefon |
+385 (1) |
Konzultacije |
Prema objavljenom rasporedu |
III. DETALJNI PODACI O PREDMETU |
Jezik na kojem se nastava održava |
Hrvatski |
Opis predmeta |
Cilj je kolegija prezentirati povijesne okolnosti i prilike vremena koje su u 19. i početkom 20. stoljeća utjecale na nastanak, razvoj, razloge i značaj formiranja Orlovstva u Europi i Hrvatskoj, te razjasniti važnost utjecaja dr. Ivana Merza na uspostavu hrvatskog orlovskog specifikuma. Predstaviti studentima interdisciplinarno područje djelovanje dr. Ivana Merza u Hrvatskom orlovskom savezu valorizacijom prinosa hrvatskoj suvremenoj povijesti i kulturi slijedom historiografsko-kulturološkog i filozofsko-kineziološkog diskursa i humanističkog pristupa. Na temelju analize i provedbe zaključaka utvrditi i razjasniti interesno područje kolegija te omogućiti sagledavanje djelovanja dr. Ivana Merza i Hrvatskoga orlovskog saveza putem utjecaja na društvene prilike dvadesetih godina XX. stoljeća. Predstaviti i definirati Merzovo uvođenje nove kontekstualizacije teorijsko-praktičnog prinosa području kineziologije kao svojevrsnog specifikuma hrvatskog povijesno-kulturnog korpusa naznačenog razdoblja te valorizirati karakteristike Merzova novo uspostavljenog pedagoško-edukativnog pristupa u formaciji i odgoju cjelovite osobnosti čovjeka. Predstaviti jasan utjecaj dr. Ivana Merza na distinkcijsko idejno definiranje hrvatskoga Orlovstva, putem „Zlatne knjige“, kao snažnog socijalnog i moralnog korektiva u društvu te Merzova prinosa uvođenju ženske grane hrvatskoga Orlovstva i detaljnog povijesnog prikaza i analize rada Sveze hrvatskih orlica i đačkog pokreta. Na temelju detaljne razrade definirati, sagledati i dovesti u aktivnu vezu interesna područja djelovanja u kontekstu prinosa nacionalnom povijesno-kulturnom prostoru te pojmovno razjasniti smjernice, metodologiju i organizacijske modele djelovanja hrvatskoga Orlovstva.
Sadržaj: Slijedom teorijskih polazišta domaće i međunarodne literature, provesti komparaciju obilježja djelovanja orlovskih organizacija u europskim zemljama te osigurati odgovarajuće problemske postavke za uspostavu kritičkog modela proučavanja i profilacije rada i djelovanja dr. Ivana Merza i Hrvatskoga orlovskog saveza, posebice uključivanjem povijesnog i interkulturalnog konteksta. Omogućiti i razjasniti sustavni prikaz metodologije i ustroja specifičnosti hrvatskoga orlovskog odgojnog-obrazovnog modela s posebnim osvrtom na ulogu kineziološkog diskursa u očekivanoj formaciji Orlova temeljenoj na zasadama opće kulture i specifikuma Hrvatskoga orlovskog saveza putem utjecaja dr. Ivana Merza. Predstaviti detaljan programsko-organizacijski prikaz rada i interpretirati provedbu organiziranih modela vanjskog djelovanja te ujedinjenja i osamostaljenja, Hrvatskoga orlovskoga saveza s posebnim osvrtom na povijesno, kulturno, obrazovno, pedagoško, sociološko, religijsko i kineziološko polje rada u skladu sa razlučivim razdobljima i tematskim cjelinama. Uspostaviti valorizaciju utjecaja dr. Ivana Merza na rad Hrvatskoga orlovskog saveza koji je na temelju njegova prinosa transformiran iz organizacije određene uskim poljem djelovanja u snažnu kulturno-obrazovnu organizaciju sa širokim područjem aktivnosti. Usvojiti nove zaključke o značaju i utjecaju Merzova prinosa na hrvatski povijesno-kulturni korpus XX. stoljeća, te smještaj u prošireni europski kontekst.
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz suvremene hrvatske povijesti i interdisciplinarnim djelovanjem dr. Ivana Merza u razdoblju 1896-1928. godine; 2. Prepoznati temeljne procese iz hrvatske, europske i svjetske suvremene povijesti u razdoblju 1890-1930., te aktivno sagledati poveznice između predstavljenih segmenata utjecaja dr. Ivana Merza i djelovanja hrvatskoga Orlovstva; 3. Prikupljati stručnu i znanstvenu literaturu te samostalno provoditi istraživanje arhivskih izvora; 4. Stjecanje i usvajanje objektivne kritičko-interpretacijske analize i osvrta na temelju arhivsko-znanstvenih i stručnih historiografskih izvora; 5. Održavanje jasnog i strukturiranog izlaganja na zadanu temu uz popratnu diskusiju; 6. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi u sklopu nastavnog procesa; 7. Korištenje suvremenih informacijsko-komunikacijskih tehnologija u izlaganju; 8. Stjecanje, korištenje i jasno prezentiranje vještina komuniciranja i stručno-znanstvenog izlaganja; 9. Poštivanje i pridržavanje etičkih načela u znanstveno-stručnom radu |
Literatura |
Obvezna |
J. Krišto, Hrvatski katolički pokret 1903-1945, Zagreb 2004.; Z. Matijević (ur.) Hrvatski katolički pokret (zbornik radova), Zagreb, 2002. (odabrana poglavlja); D. Kniewald, Dr. Ivan Merz – život i djelovanje, Zagreb, 1932.; Pojava i značenje Ivana Merza u Crkvi u Hrvatskoj, Zbornik radova sa Simpozija održanog 1978. prigodom 50 obljetnice smrti Ivana Merza, Zagreb, 1979. (odabrana poglavlja)
|
Dopunska |
B. Nagy (ur.) Ivan Merz Sabrana djela, svezak 1.-6., Zagreb, 2011.-2015; B. Perović, Hrvatski katolički pokret, Roma, 1976.; R. Horvat, Hrvatska na mučilištu, Zagreb, 1992.
|
Način ispitivanja i ocjenjivanja |
Polaže seDa |
Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe |
Ulazi u prosjekDa |
Preduvjeti za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita |
- Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
- Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija;
- Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% bodova tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
|
Način polaganja ispita |
- Nastavne aktivnosti – seminarske obveze, 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni);
- Završni ispit (usmeni).
|
Način ocjenjivanja |
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:
dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više
Način stjecanja ocjene:
a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene
-
- seminarske obveze – 20%
- 1. kolokvij – 25%
- 2. kolokvij – 25%
b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)
|
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova |
VRSTA AKTIVNOSTI |
ECTS bodovi - koeficijent opterećenja studenata |
UDIO OCJENE (%) |
Pohađanje nastave |
1.2 |
0 |
Kolokvij-međuispit |
0.7 |
25 |
Kolokvij-međuispit |
0.7 |
25 |
Seminarski rad |
0.6 |
20 |
Ukupno tijekom nastave |
3.2 |
70 |
Završni ispit |
0.8 |
30 |
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) |
4 |
100 |
|
Datumi kolokvija |
1. kolokvij: 8. tjedan nastave; 2. kolokvij: 14. tjedan nastave |
Datumi ispitnih rokova |
Prema objavljenom rasporedu |
IV. TJEDNI PLAN NASTAVE |
Predavanja |
Tjedan |
Tema |
1. |
Uvod. Objašnjenje oblika nastave, ciljeva kolegija i obveza |
2. |
Život i djelo dr. Ivana Merza |
3. |
Nastanak Orlovstva u Europi i Hrvatskoj – povijesne okolnosti i značajke |
4. |
Utjecaj dr. Ivana Merza na razvoj hrvatskoga Orlovstva |
5. |
Prema samostalnosti: ujedinjenje hrvatskoga Orlovstva |
6. |
Programske odrednice Hrvatskog orlovskog saveza – Zlatna knjiga i Kodeks |
7. |
Prikaz dokumentarnog filma o dr. Ivanu Merzu. Evaluacija 1. dijela kolegija |
8. |
Prvi kolokvij – pisana provjera znanja |
9. |
Tjelesna kultura kao specifikum i razlikovna datost hrvatskoga Orlovstva |
10. |
Prinos dr. Ivana Merza stvaranju posebnosti hrvatskoga Orlovstva |
11. |
Odnos Hrvatskog orlovskog saveza s ostalim kulturno-tjelovježbenim organizacijama: Hrvatski sokolski savez |
12. |
Zabrana rada i ukidanje Hrvatskog orlovskog saveza |
13. |
Vodeće osobe hrvatskoga Orlovstva: I. Protulipac, D. Žanko, A. Ćepulić, M. Stanković. |
14. |
Drugi kolokvij – pisana provjera znanja |
15. |
Završno predavanje. Primjer rada i djelovanja jednog orlovskog društva |
Seminari |
Tjedan |
Tema |
1. |
Uvodni seminar. Podjela tema studentskih panela i terminski plan |
2. |
Uvod u pisanu baštinu dr. Ivana Merza |
3. |
Utjecaj Ljubomira Marakovića na dr. Ivana Merza |
4. |
Dnevnički tekstovi dr. Ivana Merza |
5. |
Kritički prikaz novije francuske književnosti kod dr. Ivana Merza |
6. |
Zlatna knjiga: I. dio – odabrane teme |
7. |
Zlatna knjiga: II. dio – odabrane teme |
8. |
Prvi kolokvij – pisana provjera znanja |
9. |
Dr. Ivan Merz – Rim i papinstvo |
10. |
Dr. Ivan Merz – pionir Katoličke akcije Crkve u Hrvata |
11. |
Dr. Ivan Merz – promicatelj liturgijske obnove u Hrvatskoj |
12. |
Filozofija u misli dr. Ivana Merza |
13. |
Dr. Ivan Merz: „Načela političkog djelovanja katolika“ |
14. |
Drugi kolokvij – pisana provjera znanja |
15. |
Rezultati kolokvija i završna diskusija |