Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2018. / 2019. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij psihologije Godina
studija
1.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta SOCIJALNI NAUK CRKVE
Kratica predmeta TEOP-8 Šifra predmeta 101666
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Jerko Valković
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail jerko.valkovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 613
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Marijana Kompes
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Poslijedoktorand
Kontakt e-mail marijana.kompes@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 620
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi predmeta: Razumijevanje naravi socijalnog nauka Crkve, uvid u njegov povijesni razvitak, pregled osnovnih načela, pregled važnih socijalnih tema u kontekstu socijalnog nauka te upoznavanje s glavnim crkvenim dokumentima o socijalnom nauku.

Sadržaj predmeta: Narav socijalnog nauka Crkve. Povijesni razvoj: od Svetog pisma do danas. Značenje socijalnog nauka u Hrvatskoj. Temeljna načela: dostojanstvo ljudske osobe, ljudska prava, opće dobro, solidarnost, supsidijarnost, sudjelovanje, „povlaštena briga za siromahe“. Upoznavanje s glavnim enciklikama i drugim socijalnim dokumentima. Glavne socijalne teme pod vidom njihove novosti kao i značenja u kontekstu crkvenih, društvenih i svjetskih zbivanja (rad, vjerske slobode, demokracija, razvoj čovječanstva, obitelj …).

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Objasniti glavna načela socijalnog nauka Crkve; Navesti osnovna obilježja socijalnih enciklika; Osposobiti za primjenu načela socijalnog nauka Crkve u raspravi o aktualnim socijalnim problemima; Obrazložiti ulogu Crkve u životu i uređenju društva
Literatura
Obvezna
  • Valković, M. (ur.) (1991). Socijalni dokumenti Crkve. Sto godina katoličkoga socijalnog nauka.  Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (str. V-XXXVI i odabrani tekstovi)
  • Ivan Pavao II. (2001). Centesimus annus. Stota godina. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  • Papinsko vijeće „Iustitia et pax“. (2005). Kompendij socijalnog nauka Crkv., Zagreb: Kršćanska sadašnjost, Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve, Komisija hrvatske biskupske konferencije “Iustitia et pax”. (odabrana poglavlja)
  • Valković, M. (1992). Društveni nauk Crkve: narav, aktualnost i problematika. Bogoslovska smotra, 62 (1-2), 8-22.
  • Höffner, J. (2005). Kršćanski socijalni nauk. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
  • Marasović, Š. (2004). Porijeklo i sadržaj pojma »solidarnost«, Bogoslovska smotra, 74 (2), 353-376.
  • Valković, M. (2000). Civilno društvo izazov za državu i Crkvu.  Zagreb: Kršćanska sadašnjost. 
  • Baloban, S. i Črpić, G. (ur.) (2012). Ljubav u istini u društvenim pitanjima. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrani tekstovi).
  • Ivan Pavao II. (2006). Ex corde Ecclesiae. Iz srca crkve. Apostolska konstitucija o katoličkim sveučilištima. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. 
  • Baloban, S., Črpić G., Štefanac Petrović. D. (ur.) (2014). Kultura rada u Hrvatskoj. Peti hrvatski socijalni tjedan. Zagreb, 21.-23. listopada 2011. Zagreb: Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve, Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
  • Franjo (2013). Radost evanđelja (Evangelii gaudium). Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
  • Franjo (2015). Ne dajte da vam ukradu nadu! Split: Verbum. (str. 115.-120.)
  • Müller, G. L. Kardinal (2015). Siromaštvo. Izazov za vjeru. Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (str. 5.-10., 11.-24.; 127.-139.)
  • Franjo (2015.). Hvaljen budi (Laudato si’). Zagreb: Kršćanska sadašnjost. (odabrana poglavlja)
Dopunska
  • Grbac, J. (1996). Graditelji Kraljevstva. Teologija rada II. vatikanskog sabora. Rijeka: Teologija u Rijeci.  (odabrani tekstovi)
  • Benedikt XVI. (2010). Enciklika Caritas in veritate. Ljubav u istini. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  • Bajsić, V. (1992). Godina 1989., Bogoslovska smotra 62 (1-2), 52-63.
  • Kušar, S. (1992) Promicanje razvitka u integralnom humanom smislu,  Bogoslovska smotra 62 (1-2), 127-134.
  • Grbac, J. (2009). Političko-društveni vid supsidijarnosti. Teoretsko utemeljenje supsidijarnosti u društvenom i političkom životu, Bogoslovska smotra, 79 (1), 11-61.
  • Baloban, S. (2002). Socijalna budućnost Hrvatske. U: S. Baloban. Izazovi civilnog društva u Hrvatskoj. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  • Baloban, S. (ur.) (1999). Kršćanin u javnom životu. Zagreb: Glas Koncila.
  • Baloban, S. (2001). Hrvatska obitelj na prekretnici, Zagreb: Glas Koncila.
  • Baloban, S. i Črpić, G. (2007). Socijalni kompendij: Izazov i nadahnuće. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  • Baloban, S. i Črpić, G. (2005). Kultura nedjelje i dostojanstvo radnika. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  • Baloban, S. i Črpić, G. (2003). O dostojanstvu čovjeka i općem dobru u Hrvatskoj. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  • Galeazzi, G., Tornielli A. (2015). Papa Francesco: Questa economia uccide. Con un´intervista esclusiva su capitalismo e giustizia sociale. Segrate: Edizione Piemme.
Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  • Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)
  • Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kumulativno ostvareno na dva kolokvija i eseju)
Način polaganja ispita
  • Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti
  • Završni pismeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti)
Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

1. Nastavne aktivnosti – 70%:

  • 1. kolokvij – 30%
  • 2. kolokvij – 30%
  • esej – 10%

2. Završni pismeni ispit – 30%

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

  • izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
  • vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
  • dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
  • dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova
  • nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Esej 0.22 10
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija 8. i 13. termin nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Definicija i aktualnost socijalnog nauka Crkve. Individualna i socijalna etika. Socijalna misao pape Franje.
2. Odnos pojedinca i društva.
3. Dijakonija - ljubav prema bližnjemu: povijesni pregled življene vjere.
4. Strukturalni i individualno-etički naglasci socijalnih enciklika.
5. Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: dostojanstvo ljudske osobe.
6. Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: opće dobro i solidarnost.
7. Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: supsidijarnost i sudjelovanje.
8. Kolokvij 1
9. Temeljna načela socijalnog nauka Crkve: socijalna pravednost i povlaštena briga za siromašne.
10. Rad u socijalnom nauku Crkve. Obitelj: temeljna stanica društva.
11. Ljudska prava.
12. Civilno društvo
13. Kolokvij 2
14. Politička etika. Crkva i politika.
15. Gospodarska etika. Ekološka problematika. Crkva i okoliš.