Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2018. / 2019. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Hrvatski mjesni govori kao dio kulturne baštine
Kratica predmeta IZBP-129 Šifra predmeta 174435
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Filip Galović
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail filip.galovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 674
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Poznato je da su mjesni govori (govori pojedinih naselja) jezično blago u Hrvata, odnosno da su dijelom identiteta i neraskidivom sastavnicom hrvatske kulture, stoga ih je važno upoznati, osvijestiti njihovu vrijednost, njegovati ih i očuvati. Studenti se u okviru kolegija, nakon što se susretnu s dijalektologijom kao jezikoslovnom disciplinom, upoznaju s temeljnim jezičnim posebnostima triju hrvatskih narječja, na osnovi čega će moći samostalno prepoznati i razlikovati temeljne jezične osobine pojedinih dijalektalnih tekstova i zvučnih zapisa hrvatskih mjesnih govora, kao što će moći opaziti i razaznati dijalekatske osobine u svakodnevnoj komunikaciji s govornicima hrvatskoga jezika. U skladu s navedenim isti će biti osposobljeni i za samostalno terensko prikupljanje dijalektološke građe manjega opsega, čime će se izravno upoznati s pojedinim govorom, odnosno s kulturnom baštinom određenoga kraja. U sklopu se kolegija također skreće pažnja na važan fenomen hrvatske dijalektalne književnosti, a jedan je od iznimno bitnih ciljeva razvijanje i jačanje svijesti o značaju i bogatstvu hrvatskih mjesnih govora, koji su dijelom identiteta, a kroz koje se čuva tradicija, običaji i brojni drugi vidovi kulturne baštine.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. definirati pojam dijalektologije i vladati osnovnom terminologijom iz područja dijalektologije; 2. definirati najvažnije jezične osobine hrvatskih narječja; 3. samostalno uočiti i razlikovati temeljne jezične karakteristike pojedinih dijalektalnih tekstova i zvučnih zapisa, kao i dijalekatske osobine u svakodnevnoj komunikaciji s govornicima hrvatskoga jezika; 4. samostalno izvršiti terensko dijalektološko istraživanje manjega opsega; 5. razviti svijest o značaju dijalektalnih književnih tekstova; 6. razviti svijest o vrijednosti i bogatstvu hrvatskih mjesnih govora; 7. razviti i ojačati senzibilitet za njegovanje hrvatske kulturne baštine.
Literatura
Obvezna

Brozović, Dalibor. 1997. Narječja hrvatskoga jezika. U: Hrvatski leksikon 2, 155–156. Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža;

Brozović, Dalibor; Ivić, Pavle. 1988. Narječja. U: Jezik, srpskohrvatski/ hrvatskosrpski, hrvatski ili srpski, 54–99. Zagreb: Jugoslavenski leksikografski zavod Miroslav Krleža;

Galović, Filip. 2016. Hrvatska dijalektologija. (interna skripta);

Hraste, Mate. 1959. Metodologija ispitivanja naših dijalekata. Jezik 8/3–4: 71–81.

Materijali s kolegija.

Dopunska

Brozović, Dalibor. 1952. O uvjetima za nastanak i razvoj dijalektalne poezije. Hrvatsko kolo 7–8: 463–467.; Finka, Božidar. 1973. Naputak za ispitivanje i obrađivanje čakavskih govora. Hrvatski dijalektološki zbornik 3: 5–76.; Galović, Filip. 2016. Čakavština od srednjega vijeka do dijalektalne književnosti i današnjih dana. U: Zbornik radova. Literarno-likovno-filmski natječaj Gradske knjižnice Kaštela ‘Kaštelanske štorije 2015./2016.‘, 7–11. Kaštela: Gradska knjižnica Kaštela.; Galović, Filip. 2015. Upitnik za istraživanje mjesnih govora. (rukopis).; Ivšić, Stjepan. 1936. Jezik Hrvata kajkavaca. Ljetopis JAZU 48: 47–88.; Lisac, Josip. 2012. Dvije strane medalje. Dijalektološki i jezičnopovijesni spisi o hrvatskom jeziku. Split: Književni krug. (odabrani dijelovi); Lisac, Josip. 2003. Hrvatska dijalektologija 1. – Hrvatski dijalekti i govori štokavskog narječja i hrvatski govori torlačkog narječja. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga. (odabrani dijelovi); Lisac, Josip. 2009. Hrvatska dijalektologija 2. – Čakavsko narječje. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga. (odabrani dijelovi); Lončarić, Mijo. 1996. Kajkavsko narječje. Zagreb: Školska knjiga. (odabrani dijelovi); Lukežić, Iva. 1998. Štokavsko narječje (nacrt sveučilišnih predavanja). Radovi Zavoda za slavensku filologiju 32: 117–135.; Moguš, Milan. 1977. Čakavsko narječje. Zagreb: Školska knjiga.; Radić, Antun. 1997. Osnova za sabiranje i proučavanje građe o narodnom životu. Zagreb: Dom i svijet. (reprint).; Zečević, Vesna. 2000. Hrvatski dijalekti u kontaktu. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskomu programu i izvedbenomu nastavnomu planu;
2. Uredno izvršeno istraživanje;
3. Stjecanje minimalnoga uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno na temelju kolokvija, samostalnoga rada i uredno izvršenoga istraživanja.

Način polaganja ispita
  1. 1. Nastavne aktivnosti – a) kolokvij (pismeno); b) samostalni rad; c) uredno izvršeno istraživanje;

      2. Završni ispit (usmeni)

Način ocjenjivanja

Kontinuiranim vrednovanjem studentskoga rada dolazi se do ukupne ocjene koja je temeljena na bazi 100 bodova:

dovoljan (2) – 50-64 bodova

dobar (3) – 65-79 bodova

vrlo dobar (4) – 80-89 bodova

izvrstan (5) – 90 i više bodova

 

Način stjecanja bodova:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

            1) istraživanje – max. 20 bodova
            2) samostalni rad – max. 30 bodova
            3) kolokvij – max. 20 bodova

b) Završni ispit – 30% ocjene

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Istraživanje 0.56 20
Samostalni rad 0.84 30
Kolokvij-međuispit 0.56 20
Ukupno tijekom nastave 3.16 70
Završni ispit 0.84 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 12. tjedan nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje. Upoznavanje studenata sa sadržajem i ciljem kolegija te s obvezama i literaturom. Kulturna baština u Hrvata. Mjesni govori kao dio kulturne baštine.
2. Temeljni pojmovi u dijalektologiji. Narječje, dijalekt, skupina mjesnih govora, mjesni govor. Metodologija dijalektoloških istraživanja.
3. Čakavsko narječje.
4. Čakavsko narječje.
5. Čakavsko narječje.
6. Kajkavsko narječje.
7. Kajkavsko narječje.
8. Kajkavsko narječje.
9. Štokavsko narječje.
10. Štokavsko narječje.
11. Štokavsko narječje. Hrvatski govori u dijaspori. Hrvatski govori torlačkoga narječja.
12. Kolokvij.
13. Dijalektalna književnost u XX. i XXI. stoljeću.
14. Dijalektalna književnost u XX. i XXI. stoljeću.
15. Očuvanje i zaštita hrvatskih organskih govora. Položaj i važnost hrvatskih organskih govora. Hrvatski govori na listi zaštićenih nematerijalnih kulturnih dobara. Zaključna razmatranja. Sinteza.
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodni seminar. Upoznavanje studenata sa sadržajem i ciljem seminarske nastave. Slušanje pojedinih čakavskih, kajkavskih i štokavskih zvučnih zapisa i rasprava o njima.
2. Proučavanje metoda dijalektološkoga rada na terenu. Izrada manjega dijalektološkoga upitnika.
3. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na čakavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim čakavskim.
4. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na čakavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim čakavskim.
5. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na čakavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim čakavskim.
6. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na kajkavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim kajkavskim.
7. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na kajkavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim kajkavskim.
8. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na kajkavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim kajkavskim.
9. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na štokavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim štokavskim.
10. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na štokavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim štokavskim.
11. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na štokavskome i proučavanje/rad na tekstovima pisanim štokavskim. Slušanje pojedinih zvučnih zapisa na govorima u dijaspori/rad na tekstovima pisanim nekim govorima u dijaspori.
12. Kolokvij.
13. Čitanje i proučavanje odabranih dijalektalnih književnih tekstova.
14. Čitanje i proučavanje odabranih dijalektalnih književnih tekstova.
15. Rasprava o važnosti hrvatskih organskih govora te o načinima njihova očuvanja. Zaključna razmatranja. Sinteza.