Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2018. / 2019. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij psihologije, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Društvo, povijest i nematerijalna kulturna baština
Kratica predmeta IZBP-151 Šifra predmeta 190968
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Ines Sabotič
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail ines.sabotic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706681
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Mirela Hrovatin
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje null
Kontakt e-mail mirela.hrovatin@gmail.com Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj predavanja je upoznati studente s različitim pristupima zaštiti kulturne baštine koji su se razvijali kroz 20. stoljeće i njihovom zakonodavnom i praktičnom primjenom u Hrvatskoj i svijetu. Kroz predavanja i seminare obradit će se posebno UNESCO-ov pristup zaštiti tradicijske baštine uokviren Konvencijom za zaštitu nematerijalne kulturne baštine. Studente će se upoznati s načinima provedbe različitih znanstvenih, stručnih i administrativnih aktivnosti na području očuvanja nematerijalne baštine. Na konkretnim primjerima nematerijalne kulturne baštine analizirat će se problematika konzervatorske zaštite uključujući istraživanje, valorizaciju, dokumentiranje i promociju baštine. Razmatrat će se povijesni korijeni pojedinih nematerijalnih kulturnih dobara diljem Hrvatske kao i njihovo društveno značenje u izgradnji nacionalnog identiteta i identiteta lokalnih zajednica.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1) Prepoznati ulogu i značaj pojmova kulturna baština, nematerijalna baština, valorizacija, zaštita, konzervatorski 2) Izdvojiti glavne značajke teorije stvaranja i korištenja kulturne baštine 3) Diskutirati o društvenim procesima: upotreba baštine, globalizacijske politike, reinvencija lokalnih identiteta, održivi razvoj 4) Opisati tijek razvoja pristupa zaštiti nematerijalne kulturne baštine u Hrvatskoj i svijetu 5) Samostalno se koristiti literaturom potrebnom za pisanje seminarskog rada 6) Samostalno istražiti različite vrste zaštite i promocije nematerijalne kulturne baštine
Literatura
Obvezna
  1. Bouchenaki, Mounir, ur. (2004.) Museum International 56/1-2, Blackwell Publishing for UNESCO (odabrana poglavlja).
  2. Nikočević, Lidija, Gavrilović, Ljiljana, Hrovatin, Mirela, Jelinčić, Daniela Angelina, Kale, Jadran, Ratković, Dragana Lucija, Mountcastle, Amy, Simonič, Peter, Zebec, Tvrtko. Kultura ili baština? Problem nematerijalnosti. Etnološka tribina 42/35 (2012.), str. 7-56.
  3. Schreiber, Hanna, ur. (2016.) Intangible Cultural Heritage: Safeguarding Experiences in Central and Eastern European Countries and China. The 10th Anniversary of the Entry into Force of the 2003 Convention through the Prism of Sustainable Development, Varšava (odabrana poglavlja).
  4. Smith, Laurajane. (2015.) Intangible Heritage: A challenge to the authorised heritage discourse? Revista d’Etnologia de Catalunya 39, str. 133-142.

5. Valentinčič Furlan, Nadja, ur. (2015.) Documenting and Presenting Intangible Cultural Heritage on Film, Ljubljana (odabrana poglavlja).

Dopunska
  1. Connerton, Paul. (2004.) Kako se društva sjećaju. Zagreb (odabrana poglavlja)
  2. Hameršak, Marijana, Pleše, Iva i Vukušić, Ana-Marija, ur. (2013.) Proizvodnja baštine: kritičke studije o nematerijalnoj kulturi. Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku (odabrana poglavlja).
  3. Hrovatin, Mirela. (2016.) Dani europske baštine: Lokalne zajednice kao čuvari kulturne baštine. Zagreb (odabrana poglavlja).

4. Kirshenblatt-Gimblett, Barbara. (1998) Destination Culture. University of California Press (odabrana poglavlja).

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pisana verzija;

3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarski obvezama i na dva kolokvija.

Način polaganja ispita

Nastavne aktivnosti – seminarske obveze, 1. kolokvij (pismeni) i 2 kolokvij (pismeni);

Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

nedovoljan(1) – 0 do 49,9%

dovoljan (2) – 50 do 64,9%

dobar (3) – 65 do 79,9%

vrlo dobar (4) – 80 do 89,9%

izvrstan (5) – 90 do 100%

 

Način stjecanja ocjene:

  1. a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene

1) seminarske obveze – 20%

2) 1. kolokvij – 25%

3) 2. kolokvij – 25%

  1. b) Završni ispit – 30% ocjene

usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarsko izlaganje 0.6 20
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 7. i 14. nastavni termin
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje: definiranje pojmova kultura, baština i nematerijalna kulturna baština
2. Pregled teorijskih pristupa procesima stvaranja kulturne baštine
3. Mjesto nematerijalne kulturne baštine za društveni život kroz povijest različitih društava
4. Međunarodna zaštita nematerijalne kulturne baštine – počeci i razvoj UNESCO-ovog pristupa
5. UNESCO-ovi svjetski popisi nematerijalne kulturne baštine – procedure nominiranja i sadržaj
6. Svjetski pristupi očuvanju nematerijalne baštine – razlike, sličnosti, kritika
7. Kolokvij.
8. Nacionalni zakonodavni okvir i pristupi zaštiti nematerijalne kulturne baštine
9. Upisi nematerijalne baštine u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske – procedure i sadržaj
10. Povijesni utjecaji na postanak pojedinih vrsta nematerijalne kulturne baštine u Hrvatskoj
11. Promjene u interpretaciji lokalne kulturne baštine kroz 20. i 21. stoljeće
12. Interdisciplinarni pristupi istraživanju nematerijalne kulturne baštine i metodološki postupci
13. Međusektorska suradnja na očuvanju nematerijalne kulturne baštine (intelektualno vlasništvo, stavljanje tradicijskih proizvoda na tržište, turistička ponuda, kreativnost, ekologija, održivi razvoj)
14. Kolokvij.
15. Dokumentiranje i promocija nematerijalne kulturne baštine - završna razmatranja i diskusija
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje o temama i načinu pisanja i izlaganja seminara
2. Seminarske teme: Valorizacija nematerijalne kulturne baštine
3. Seminarske teme: Utjecaj novih medija na reinterpretaciju nematerijalne kulturne baštine
4. Seminarske teme: Mladi i prijenos znanja i vještina na nove generacije
5. Seminarske teme: Dokumentiranje i opisivanje: audio-vizualne osnove
6. Seminarske teme: Društvene promjene i suradnja stručnjaka i nositelja
7. Kolokvij
8. Seminarske teme: Mogućnosti muzejske interpretacije nematerijalne baštine
9. Seminarske teme: Prepoznavanje i sprječavanje negativnih učinaka nestajanja nematerijalne baštine
10. Seminarske teme: Utjecaj depopulacije ruralnih prostora na nestajanje nematerijalne kulturne baštine
11. Seminarske teme: Povijesni aspekti nematerijalne kulturne baštine
12. Diskusija o odabranim tekstovima/studenskom seminaru i temama
13. Diskusija o odabranim tekstovima/studenskom seminaru i temama
14. Kolokvij
15. Završna razmatranja i diskusija