Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2017. / 2018. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Povijesna demografija istočnog Jadrana u predindustrijsko doba
Kratica predmeta IZBP-75 Šifra predmeta 153084
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Maja Katušić
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail mkatusic@isp.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj predmeta je uputiti studente u ciljeve, metode, izvore i istraživačke teme ove znanstvene discipline. Naglasak je pritom na izvorima (matične knjige) – pristupu, obradi, raščlambi navedenog gradiva te njegovoj iskoristivosti u povijesnim, sociološkim, antropološkim, medicinskim, demografskim, geografskim i ekonomskim istraživanjima. Tako će se (imajući u vidu metodološka ograničenja) prikazati i analizirati brojne teme, kao što su sezonske varijacije začeća, vjenčanja i smrti, dob pri sklapanju braka, ritam poroda, trajanje i prestanak braka, predbračna začeća, nahočad, smrtnost djece, nominacija djece, bolesti, uzroci smrti itd. Prikazat će se i utjecaj ratova, gladi i epidemija na demografska kretanja. Navedena će se pitanja promatrati na primjerima gradova i manjih mjesta duž istočne obale Jadrana od Kopra, Pule, Zadra, odabranih dalmatinskih otoka, Dubrovnika do Kotora, a demografski procesi na tim područjima uspoređivat će se s istovjetnim procesima na području kontinentalne Hrvatske, ali i u širim europskim okvirima. Seminarski dio kolegija uključuje timski pristup u radu na izvorima (matičnim knjigama), kreiranju baze podataka, definiranju istraživačkih pitanja, kvalitativnu i kvantitativnu analizu te prezentaciju istih.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1) Objasniti osnovne pojmove, istraživače i metode vezane uz povijesnu demografiju 2) Definirati i opisati temeljne pojmove vezane uz demografske procese u prošlosti 3) Kritički analizirati i interpretirati izvore 4) Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi 5) Pridržavati se etičkih načela u radu
Literatura
Obvezna

V. Stipetić, N. Vekarić, N., Povijesna demografija Hrvatske, Zagreb-Dubrovnik, 2004. (odabrana poglavlja); N. Vekarić, I. Benyovsky, T. Buklijaš, M. Levak, N. Lučić, M. Mogorović, J. Primorac, Vrijeme ženidbe i ritam poroda (Dubrovnik i njegova okolica od 17. do 19. stoljeća), Zagreb-Dubrovnik, 2004. (odabrana poglavlja); M. Bertoša, Matične knjige – arhivsko vrelo o demografskim previranjima predindustrijske Europe, Vjesnik Državnog arhiva u Rijeci 41-42 (2000), str. 315.–352.; S. Krivošić, Izvori za historijsku demografiju – djelomični brojčani i poimenični popisi, Arhivski vjesnik 36 (1993), str. 159.–170.; S. Krivošić, Promjene u kretanju godišnjeg broja vjenčanja kao znak pojave oskudice hrane i gladi u Hrvatskoj tijekom XVIII. stoljeća, Rad HAZU 30 (1991), str. 17.–58.; J. Čapo, Sezonske varijacije demografskih pokazatelja u sjevernoj Hrvatskoj u 18. i 19. stoljeću, u: Slavonija, Srijem, Baranja i Bačka (uredio Ante Sekulić), Zagreb 1993., str. 121.–142.; E. A. Hammel, P. R. Galloway, Utjecaj strukturalnih čimbenika na kratkoročne promjene mortaliteta u Hrvatskoj, Slavoniji i Srijemu u XVIII. i XIX. stoljeću, Narodna umjetnost 34 (1997), br. 2., str. 109.–136.; U potrazi za mirom i blagostanjem, hrvatske zemlje u 18. stoljeću (urednica Lovorka Čoralić) Zagreb 2013. (odabrana poglavlja); Povijest Hrvata, od kraja 15. st. do kraja Prvoga svjetskog rata sv. 2 (uredili Mirko Valentić, Lovorka Čoralić), Zagreb 2005. (odabrana poglavlja).

Dopunska

A. Wertheimer-Baletić, Stanovništvo i razvoj, Zagreb 1999.; J. D. Willigan, K. A. Lynch, Soruces and Methods of Historical Demography, New York-London 1982. (odabrana poglavlja); S. Krivošić, Stanovništvo Dubrovnika i demografske promjene u prošlosti, Dubrovnik 1990.; Miroslav Bertoša, Glad i »kriza mortaliteta« godine 1817: istarski mikrokozmos i evropski kontekst (obavijest o arhivskim sondiranjima i metodama elaboracije), Rad JAZU 445 (1989), str. 3.–53.; S. Bertoša, Život i smrt u Puli: starosjeditelji i doseljenici od XVII. do XIX. stoljeća, Pazin 2002.; P. Laslett, World we have lost, New York 1966.; T. Buklijaš, N. Vekarić, Mortalitet u Cavtatu, Anali Zavoda za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku 36 (1998), str. 303.–420.; Robert Skenderović, Popis stanovništva hrvatskih i slavonskih županija iz 1773. godine, Povijesni prilozi 29 (2010), br. 39, str. 73.-92.; Danijela Doblanović, Sezonska kretanja začeća/rođenja župe Svetvinčenat u 18. stoljeću, Povijesni prilozi 31 (2012), br. 43, str. 217.-233.; Marija Mogorović Crljenko, Nepoznati svijet istarskih žena, Zagreb 2006. (odabrane teme).

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
2. Uredno izvršene seminarske obveze – timski rad na izradi baze podataka, predaja baze te usmeno prezentiranje rezultata
3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarskim obvezama i na dva kolokvija.

Način polaganja ispita

1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze i kolokvij (pismeni);

2. Završni ispit (usmeni).

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada je:

nedovoljan(1) – 0 do 49,9%

dovoljan (2) – 50 do 64,9%

dobar (3) – 65 do 79,9%

vrlo dobar (4) – 80 do 89,9%

izvrstan (5) – 90 do 100%

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70% ocjene 1) seminarske obveze – 40% 2) kolokvij – 30%

b) Završni ispit – 30% ocjene usmeni ispit – 30% (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarski rad 1.2 40
Kolokvij-međuispit 0.8 30
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 7. nastavni termin
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje
2. Društvene i političke prilike na istočnom Jadranu u ranom novom vijeku 1. (Istra i Dalmacija)
3. Društvene i političke prilike na istočnom Jadranu u ranom novom vijeku 2. (Boka kotorska)
4. Povijesna demografija u Hrvatskoj i svijetu (od l'École des Annales do European Historical Population Samples Network)
5. Izvori za povijesnu demografiju 1
6. Izvori za povijesnu demografiju 2
7. Kolokvij
8. Sezonske distribucije rođenja, vjenčanja i umiranja na hrvatskim prostorima
9. Začeća, rođenja i krštenja na istočnom Jadranu od 16. do 18. st.
10. Zaruke, vjenčanja i brakovi na istočnom Jadranu od 16. do 18. st.
11. Smrt i smrtnost na istočnom Jadranu od 16. do 18. st.
12. Migracije
13. Demografska tranzicija
14. Društvene mreže
15. Završno predavanje
Seminari
Tjedan Tema
1. Prezentacija seminarskih obveza
2. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
3. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
4. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
5. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
6. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
7. Kolokvij
8. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
9. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
10. Izrada baza podataka, diskusija o izvorima, metodi i istraživačkim pitanjima
11. Prezentacija seminarskih tema
12. Prezentacija seminarskih tema
13. Prezentacija seminarskih tema
14. Prezentacija seminarskih tema
15. Završna diskusija